Sidor

fredag 15 juli 2011

Det "lata" kapitalet...

SVD Brännpunkt har en företagare skrivit en bra artikel om beskattningen av småföretagare i Sverige. Det ligger mycket i vad företagaren skriver. Som småföretagare sätter du hela ditt liv i pant när du startar företag. Det handlar både om ekonomi - ofta krävs det en hög personlig borgen - men minst lika viktigt är den tid som du lägger ned på ditt företag. Avkastningen på din insats blir mycket dålig jämfört med om du tar motsvarande insats och köper passivt i fonder eller motsvarande.

Därför ligger Sverige inte heller lika högt som vi skulle kunna i hur stor andel av befolkningen som driver företag. Själv är jag delägare i ett litet företag med två anställda + vår egen arbetsinsats och vet hur mycket jobb det krävs för att starta och driva ett företag. De kunskaperna bär jag självklart med mig i mitt riksdagsarbete men det är precis som företagaren skriver i sitt debattinlägg -  det är alldeles för få i den politiska sfären som har personlig erfarenhet av att driva företag. I Moderaterna finns det rätt många småföretagare och i andra allianspartier men på den röda sidan av politiken finns det extremt få företagare.

Utan företagare finns det inga arbetsgivare och utan arbetsgivare finns det inte någon som kom anställa. Det är en väldigt enkel sanning som man kan ställa sig bakom oavsett om jag är företagare eller ej. Ska vi får fram ett nytt Korsnäs eller nytt Sandvik så måste någon ta det första steget och starta eget.

Inga kommentarer: