Sidor

onsdag 9 juni 2010

Färdtjänsten måste fungera dygnet runt tillgängligt för alla året runt. Bra att Sandviken avskaffar husarresten för funktionshindrade!

Statliga Radio Gävleborg rapporterar om att Sandvikens kommun avskaffar den husarrest för funktionshindrade som man införde nyligen. Det är helt orimligt att den som är funktionshindrad ska sitta i husarrest på grund av regler som den kommunala byråkratin sätter upp.

Den som är funktionshindrad måste ha rätt att leva ett rörligt och mobilt liv som alla andra, och att införa regler så att man måste beställa skjuts veckor i förväg är ovärdigt. Enligt min mening så ska man även som funktionshindrad kunna beställa sin färdtjänst dygnet runt året runt och leva ett fritt och flexibelt liv. Vilken annan människa skulle acceptera att planera en resa till Valbo Köpcentrum tre veckor i förväg med två fasta tider?

4 kommentarer:

PEJ sa...

"Den som är funktionshindrad måste ha rätt att leva ett rörligt och mobilt liv som alla andra".

Men Lars, jag blir nästan rört över din vackra ord nu ;-)

Lars Beckman sa...

Tack, det behöver du inte bli. Det räcker för mig att du delar min uppfattning.

hanna sa...

"vackra" ord, men frågan är om du verkligen menar det?

Lars Beckman sa...

Hanna, jag vet inte hur din familjesituation är, eftersom du är anonym, men jag har mycket stor personlig erfarenhet av vikten av att färdtjänsten fungerar för den som behöver det.