Sidor

måndag 17 september 2012

Kan hela Sverige leva? Jag tror det men samhällsservicen måste förändras så att förutsättnignar finns..

Anders Eklund skriver en läsvärd krönika som handlar om hela Sverige kan leva. Frågeställningen är relevant.

Jag både tror och hoppas att man kan leva i hela Sverige. Det är också viktigt att det finns en basservice över hela landet och att det förs en politik som innebär att man kan göra det.

Ett litet exempel handlar om försäljning av läkemedel. När Ica handlaren i Vallsta kan sälja Alvedon i butiken så underlättar det självklart för dem som bor i närområdet att köpa läkemedel men det blir också en intäktsmöjlighet för butiken. LOV - lagen om valfrihet för äldre - skulle kunna innebära att en granne till en äldre kan hjälpa till i en by osv osv...

Alliansen för en politik för hela Sverige och jag tror inte heller att det går att vända befolkningsströmmar men politiken ska göra allt vi kan för att man faktiskt kan göra det. Gårdsförsäljning av alkohol skulle också kunna göra att fler lantbruk fick en intäktsmöjlighet till, och som Anders Eklund skriver- att höja drivmedelsskatten som vissa ministrar vill - är faktiskt motsatsen till att underlätta för människor att bo på landsbygden, liksom att införa avgifter för vedeldning eller avgifter för dubbdäck.

Politik handlar om att ta bort hinder för att människor ska kunna leva sina liv - och jag vill att hela Sverige ska kunna leva. Förra året motionerade jag och min kollega Johan Johansson om att resurser från vattenkraften skulle kunna stanna i de regioner där intäkten skapas och det vore också ett bidrag till att man ska kunna ha en god samhällsservice över hela landet.

Inga kommentarer: