Sidor

torsdag 1 december 2011

Vårt oråd i landstinget Patrik Stenvard kommentar SKL öppna jämförelser..

Patrik Stenvard skriver på sin blogg om SKL ranking och öppna jämförelser för Landstinget Gävleborg.

När frågan om regionbildning diskuterades i Bollnäs så konstaterade jag att Landstinget Gävleborg ligger nästan sämst till i landet och att då ge landstingets politiker utökat ansvar när de inte klarar av sjukvården är inte klokt. Landstingsrådet Eva Tjernström (s) - som för övrigt har mycket lätt att komma ut som politiker i Radio Gävleborg - sa då till mig i ett replikskifte att jag inte vara insatt i frågan.

Frågan är vem det är som inte är insatt? Antingen ljög Eva Tjernström vilket är allvarligt eller så trodde hon verkligen på vad hon sa - vilket skulle vara ännu allvarligare - för har man inte sett ett problem så kan man inte heller lösa det. Jag känner Eva som en klok och omdömesgill politiker som inten skulle ljuga avsiktligt från en talarstol så mycket talar tyvärr för det senare..

I vanlig ordning så var det också tjänstemän som fick presentera öppna jämförelserna och de ansvariga politikerna från s höll sig långt undan media den dagen - och jag har fortfarande inte sett hur Eva Tjernström har kommenterat det hela. Det borde hon som ansvarigt landstingsråd för socialdemokraterna.

Inga kommentarer: