Sidor

söndag 13 november 2011

Önskedrömmar från Erik Åsard på DN debatt.

Jag var i USA för en kort tid sedan och hade förmånen att prata amerikansk politik med ickepolitiker. Låt mig först konstatera att de jag mötte var ett selektivt urval, och det var också personer som hade arbete. Helikopterpiloten som flög turister  taxichauffören som arbetat hela sitt liv, småföretagaren i byggbranchen, hotellpersonalen som serverade måltiden och företagsledaren med många anställda...

Jag träffade inte någon som tyckte Obama hade skött sin uppgift och de allra flesta trodde att Obama blir en president som bara fårförtroende i en mandatperiod. Det enda som talar för Obama enligt de amerikanare som jag mötte var att man misstrodde republikanernas olika kandidater.

Den bild jag har går alltså helt emot det Erik Åsard skriver på DN debatt idag där man bedömer chansen att Obama blir omvald till 50 %. Det är nog mer ett önsketänkande från honom än en realistisk möjlighet men ett val är ett val, och ett år är lång tid i politiken.

I Sverige blir alltid svenskarna förvånade när Moderater närstående partier vinner val utanför Sverige, och detta eftersom SVT/SR alltid vinklar inslagen till förmån för partier som de tycker är närstående s. Det är en enorm skillnad att ta del av utländska nyhetsmedia och se samma nyheter som presenteras i Sverige...Ibland undrar man om det är samma nyhet som de presenterar...

Inga kommentarer: