Sidor

tisdag 28 december 2010

Stabil ledning för alliansen enligt Sveriges Radio idag.

Alliansen har en stabil ledning i opinionen enligt Sveriges Radio. Nu ska man komma ihåg att det är bara ett resultat som räknas - valdagens -men uppenbarligen uppskattar svenska folket alliansens politik.

Sören Holmberg, som dömde ut alliansen ett år före valet, säger till SR:

– Andelen arbetare som röstar socialdemokratiskt, den har gått ner hela tiden. Den är under hälften nu. Andelen LO-medlemmar som röstar på Socialdemokraterna var uppe på 70 – 80 procent en gång i tiden. Nu är det nere på strax 50 procent. Hela tiden minskar den där kärnan som röstar på socialdemokratin och vi har färre LO-anslutna i dag än tidigare och vi har färre arbetare än tidigare, säger Sören Holmberg, professor i statsvetenskap i Göteborg.

--

Frågan är då när den svenska fackföreningsrörelsen ska dra konsekvenserna av detta och börja jobba för sina medlemmars bästa och inte det socialdemokratiska partiets, vilket ofta inte är samma sak. Hade LO varit politiskt neutrala hade man självfallet både uppskattat och berömt att sina medlemmar hade fått ett rejält jobbskatteavdrag, med cirka 1500 kronor i månaden mer i plånboken för en genomsnittlig LO medlem.

5 kommentarer:

PEJ sa...

behöver vi göra matten igen???

1500,- kr
- 350,- kr a-kassa
- 300,- kr höjt "fastighetsskatt"
- 450,- kr höjt trafikförsäkring
- 120,- kr försämrat sjukförsäkring
- 60,- kr höjt dieselskatt

inte mycket kvar av dina 1500,- kr då !!!

Lars Beckman sa...

uppenbarligen håller inte svenska folket med dig!

Svenska folket sa...

Ok då räknar vi

1800 kronor
- 100 kr i höjd a-kassa
- 40 kronor höjd trafikförsäkring (vad kör man för bil om man fått höjd skatt med 450 kr/månad?)

Kvar har jag 1660 kronor eller 19920 kronor på ett år. För dessa har jag:
- Rest utomlands för ca 10000
- Köpt möbler för ca 5000
- Anlitat städhjälp 2500 (tack Rut)
Det här är saker jag inte hade haft råd med utan jobbskatteavdraget och ändå finns det pengar kvar.

PEJ sa...

utomlands för 10 lapp = max 2 pers - budgetresa....... vart tog barnen vägen????

Svenska folket sa...

PEJ// Ser du ner på mig för att jag inte har råd med annat än en billig resa?

Jag ska förklara så att till och med du förstår. 10000 var för min resa då min sambo betalade för sin egen och barn har vi inte fått än så länge.

Spelar detta någon roll? Poängen är att vi fick en hel del för pengarna och att svenska företag sålde tjänster till oss vilket genererade nya skattepengar till staten och lön till någon arbetare.