Sidor

lördag 9 oktober 2010

Vad är det som utmärker de mest framgångsrika företagen? Bra ledarskap!

Arbetarbladet skriver om Högskolans föreläsning igår om vad som utmärker de mest framgångsrika företagen i Gästrikland. Detta mot bakgrund om att man nu studerar dessa företag från Högskolan i Gävle.Per-Arne Wikström, forskare på Högskolan i Gävle säger följande till Arbetarbladet: (klicka på rubriken för hela artikeln)

Per-Arnes råd för ett framgångsrikt och lönsamt företag:

1. Chefen har betydelse.

Alla företagen som vi undersökt har pratat om chefen i positiva ordalag. Chefen har stuckit ut.

2. Kommunikation.

Hur man kommunicerar uppåt och nedåt är viktigt. Omedelbar kommunikation har visat sig framgångsrikt.

3. Livspusslet.

Många av företagen fungerade nästan som familjer. Gränsen mellan familjeliv och arbetsliv har suddats ut.

4. Ha allvarligt kul.

Humor och en glad atmosfär har funnits på alla de framgångsrika och lönsamma företagen som vi undersökt.

2 kommentarer:

Picus.V sa...

Jag läste även Tommy Lundberg, som tillsammans med Ola Berggren har skrivit boken "Ledarskap på Apstadiet – evolution för chefer och ledare".

På ett område har vi i alla fall kommit längre. Om det handlar kapitlet "Vad ska man ha 60 miljoner bananer till?".
– Vi har utvecklat möjligheten att vara girig mer än vad som skulle kunna vara möjligt om valutan var bananer, som ju inte är något värda om man inte hinner äta dem. En apledare ser alltid till att alla får så det räcker.

Men det är klart, vissa "behöver" väldigt många bananer. Medan andra får skrapa insidan av skalet...

Lars Beckman sa...

När jag möter framgångsrika företagare så är det väldigt sällan jag möter drivkraften: Jag vill ha många bananer, utan mer:
Jag vill skapa något nytt och bygga upp något eget.