Sidor

lördag 2 oktober 2010

Dubbdäck gör mest nytta när däcken verkligen behövs..

Jag har alltid kört många mil per år, och har kört både med och utan dubb i vinterdäcken. I Norrbotten där det är vinterväglag utan salt (iaf när jag bodde där) så var det givet att köra vinterdäck utan dubb. Men i Gävle där det fryser på ofta på grund av att man saltar tycker jag att det är självklart att man kör med dubb. När vinterdäcken verkligen behövs en dag när det är riktigt halt - så är dubb helt klart att föredra. Att kommuner hittar på att man inte får köra på vissa vägar med dubb är bara trams, och något som byråkrater som har för lite att göra, har kommit på.

2 kommentarer:

Seppo Laine sa...

Inte behövs det några dubbdäck som river upp giftiga partiklar och sätter sig i andningsvägarna hos folk i Gävle heller. Till vår senaste bil har vi nu haft dubbfritt två säsonger, och maken till däck att suga fast i hal asfalt får man leta efter. Skillnadne finns på ren blankis och det har inte upplevt ofta och då gäller ändå att vara lätt på gasen.

Lars Beckman sa...

Seppo,

Det är som jag skriver för och nackdelar. Nu har man kommit fram till att det inte blir särskilt mycket farliga partiklar av dubbdäck, som tur är. Det är just på mornar och kvällar som det krävs det dubbdäck, när det är blixthalka. Om man inte saltade utan lät det bli en rejäl vinterväg så skulle jag förmodligen köra dubbfritt igen.