Sidor

tisdag 11 maj 2010

Kommunalråd anmäld till svartklubbsfest på Facebook enligt GD.

Två veckor efter att Mackmyra Whisky varnades för att trixa med reglerna för slutna sällskap anmälde sig kommunalrådet Marita Engström, V, till en ”slutet sällskap”-fest ordnad av en Facebookgrupp enligt Gefle Dagblad eller om man så vill svartklubbsfest eftersom man inte hade det rätta alkoholtillståndet.

Jag fick samma inbjudan via facebook från ett par olika personer men jag reflekterade inte över att det var en svartklubbsspelning. Till det yttre så var det mycket välkända och respekterade personer som discjockeys och hade det inte varit så uppenbart ett arrangemang för vänsterpartiet så hade jag också kanske gått i fällan och tackat ja till arrangemanget. Inte desto mindre sätter det fokus på frågan om det är lämpligt att ett kommunalråd tillika socialnämndsordförande anmäler sig till festen och framförallt att närstående personer till vänsterpartiet arrangerar festen utan alkoholtillstånd.

När jag nu går tillbaka och läser inbjudan med Gefle Dagblads artikel som bakgrund så står det rent ut att man ska anmäla sig genom att skicka ett mejl till en hotmail adress eller svara på en grupp på facebook, vilket ju inte kan anses som ett slutet sällskap i lagens mening.

Med tanke på det beslut som togs i Socialnämnden så är det anmärkningsvärt att inte kommunalrådet stoppade festen eller ordnade så att det fanns riktiga tillstånd för arrangemanget. Vilka juridiska konsekvenser kommer svartklubbsarrangemanget att få eller kommer Gävle kommun att lägga locket på?

4 kommentarer:

Picus.V sa...

För bara två veckor sedan skrev du om det "hemska" att Gävle Kommun försämrade villkoren för företagen.
I det här fallet Mackmyra Whisky för att de höll sig till gällande alkohollagstftnig. Det "dåliga företagsklimatet" etc...

Nu gnäller du på andra arrangörer som tydligen gjort samma misstag och utpekar namngivna personer som anmält sig och tackat ja.
Nu är det hela "Svartklubbar" och fan vete allt.

Lars Beckman. Har du ingen skam i kroppen? Försök att vara lite seriös och driv en politisk valrörelse, INTE en gävla smutskastningskampanj.....

Anonym sa...

Jag antar att Lars menar att lagen ska vara lika för alla, får inte Mackmyra så får ingen annan heller och vise versa.
Det är väl i så fall en sund inställning tycker jag och inte smutskastning eller?

PEJ sa...

Picus har en poäng.

Först var det synd om Mackmyra Whiskey att myndigheter "jagar" dom och gör det svårt att vara arbetsgivare.

Sen ska en person hängas ut offentligt för att man deltagit i M.W. tillställning. Ska en person inte kunna lita på att ett så stort företag som M.W. gör rätt för sig ???
Ska sådana personer hängas ut offentligt ??
I så fall - varför finns inte kompletta deltagarförteckningar hos verken GD eller Lars Beckman ???

Lars Beckman sa...

Jag länkar och refererar till GD artikeln som namnger socialnämndens ordförande och den som fattade beslut i frågan om Mackmyra Whisky, och jag konstaterar att jag har fått samma inbjudan till samma event och att man inte har haft tillstånd som lagen kräver för feste, dvs man har arrangerat en svartklubb, och jag ställer frågan vad det får för konsekvenser?

Varning i socialnämnden vore kanske lämpligt eftersom det var vad Mackmyra Whisky fick?