Sidor

onsdag 9 december 2009

Har Per Olof sett min flaggstång?

Den alltid lika debattglada Per Olof Erickson Naturskyddsföreningen har en insändare idag om Furuviksparkens belysning. Tydligen har man över 1 miljon ljuspunkter i parken nu under julen. Han går även till attack mot alla oss andra som har julpyntat lite för att få en trivsam och vacker julstämning.

I sak har säkert Per Olof rätt. Det vore bättre om ingen julpyntade men vilken jul skulle vi få då? Jag tror det vore bättre om Erickson och andra miljötalibaner faktiskt försökte bidra till att påverka det som verkligen påverkar miljön och jag är helt övertygad om att det finns viktigare saker att attackera än julbelysningen i svenska hem.

Börja med att strida för en rejäl skrotningspremie för bilar så att vi får bort alla gamla bilar som utan katalysator släpper ut stora avgaser, eller varför inte hjälpa till att skicka / sälja kärnkrafts- el som bistånd till det forna östländerna de dagar vi har elöverskott så att de kan skruva av gasledningar och kolkraftverk.

Det har betydligt större betydelse för miljön än att skuldbelägga de länsinvånare som vill julpryda sitt hus. Jag behåller min belysning på flaggstången men gör som vanligt, släcker belysningen när vi går och lägger oss. Det kommer snart ett debattinlägg från Naturskyddsföreningen att det är bra att Ericsson fabriken läggs ner ur miljösynpunkt. Jag håller inte med i såfall.

Inga kommentarer: