Jag tycker att det vore mycket olämpligt att frångå Riksdagens nollvision om antalet döda i trafiken men för den skulle motsätter jag mig inte utredningen. Låt oss nu en gång för alla se över om det är möjligt att införa en skatt på dubbdäck som skulle få mycket negativa samhällskonsekvenser.
En sak som aldrig debatteras är att vägbeläggningarna i Sverige bygger på att dubbdäck rubbar upp ytan. Skulle man ta bort dubbdäcken i Stockholm skulle det krävas nya vägbeläggningar för miljarder.
Men mitt främsta motstånd mot skatt/avgift på dubbdäck är att det skulle bli en klassfråga. Den som har en hög inkomst skulle ha råd att betala den årliga avgiften medan den med lägre inkomst förmodligen skulle välja bort de trafiksäkra dubbdäcken. Risken att dö i en trafikolycka skulle öka med över 40 % om du väljer bort dubbdäck till förmån för dubbfria däck. Sverige är ett stort långt och kallt land där vi på alla sätt ska arbeta för att minska antalet döda i trafiken.
Jag har aldrig hört en person i Gävleborg efterfråga en skatt på dubbdäck eller som har sett behovet av att minska dubbdäcken (förutom personer engagerade i miljöpartiet eller miljörörelsen) så man kan väl lugnt påstå att Sveriges bilister är kloka.
För den som är emot dubbdäcksavgifter och försämrad trafiksäkerhet så har man makten när man röstar att välja på att rösta på partier som inte ser behovet av de avgifterna och jag ska göra vad jag kan för att stoppa symbolpolitik som inte har någon som helst positiv miljöpåverkan, men som försämrar trafiksäkerheten dramatiskt så mitt enkla råd är att du väljer moderaterna när du väljer vilket alliansparti du ska rösta på.
Notera särskilt följande skrivningar i direktiven till utredningen;
Trafiksäkerhets- och tillgänglighetsaspekter
Valet av däck vid vinterförhållanden har stor betydelse för uppkomsten
av vägtrafikolyckor. Användning av vinterdäck minskar
risken för olyckor med personskada på ett avgörande sätt.
Skillnaden mellan dubbdäcks och dubbfria däcks effekter på
trafiksäkerheten är svårare att belysa empiriskt. Utredaren ska
därför analysera den påverkan på trafiksäkerheten och tillgängligheten
samt de samhällsekonomiska konsekvenserna som
en begränsning av användningen av dubbdäck kan ha.
Utredaren ska utifrån underbyggda studier analysera om
dubbade däck ger trafiksäkerhetsmässiga fördelar framför
odubbade vinterdäck på olika väglag. Utredaren ska särskilt
beakta om skillnaden i väggrepp mellan dubbade och dubbfria
vinterdäck har minskat i takt med att däcktyperna och bilparken
utvecklats. Utredaren ska kartlägga om bilar (både äldre och
modernare) med dubbfria vinterdäck är inblandade i olyckor i
högre utsträckning än bilar med dubbdäck. Utredaren ska
analysera hur säkerheten påverkas av kombinationen med
antisladdsystem och dubbfria vinterdäck med bra mönsterdjup
jämfört med dubbdäck.
Utredaren ska också analysera vilken effekt en begränsning
av dubbdäcksanvändningen kan ha på trafikflödena och tillgängligheten
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar