Sidor

måndag 6 augusti 2012

Fler som cyklar än som åker båt?

I Sverige finns det inte någon fast promillegräns för när man får cykla efter att ha druckit alkohol. Läs mer här.

När det gäller båtar har man dock infört samma lagar och regler som gäller för bilar vilket många har reagerat starkt emot. I alla fall bland dem som kör båt. Läs mer om det här.

En lagstiftning måste ha till syfte att minska ett allvarligt samhällsproblem och jag har inte uppfattat att det har varit det med sjöfylleri tidigare men om man nu har en gräns för båtar på 0.2 promille  - vad är då logiken att man inte har en motsvarande gräns för cykel? Där är det verkligen trafikanter som kan vara riktigt farliga genom att cykla i en storstad blandad med biltrafik.

Personligen så tycker jag att man bör backa om man har infört en lag som inte får allmän respekt och som inte har nått sitt syfte och därför motionerade jag i höstas om att man borde göra en översyn om sjöfyllerilagen. Det skulle förmodligen inte orsaka några större problem med att ta bort 0.2 gränsen men ha kvar motsvarande lagstiftning som gäller cykel.



1 kommentar:

Fredric Kjellberg sa...

Båten ska vara över 10 m lång och gå i snabbare än 15 knop för att det ska vara någon "risk" för den som måste dricka och sedan köra sin båt. Knappast jämförbart med en cykel, eller hur?