Så här skriver Trafikutskottet:
Vinterdäck för tung trafik m.m.
Utskottets förslag i korthet
Riksdagen avslår motioner om vinterdäck på tunga fordon och
vinterväghållning. Utskottet hänvisar till Trafikverkets och Transportstyrelsens
fördjupade utredning om vinterdäck på tunga fordon vars resultat ska redovisas
den 11 april 2012 och som förväntas leda till krav på vinterdäck för tunga
fordon.
Jämför reservation 2 (S, MP, V).
Bakgrund
Vägverket presenterade i januari 2009 en samlad lägesrapport om
vinterdäck med anledning av ett regeringsuppdrag. I uppdraget till Vägverket
ingick bl.a. att utreda möjligheterna att minska problemen med stopp i trafiken
orsakade av tunga fordon och att redovisa en kunskapssammanställning över läget
tillsammans med framkomliga förslag som kan förbättra situationen. I rapporten
konstaterades att bra vinterdäck med tillräckligt mönsterdjup inte bara är en
trafiksäkerhetsfråga utan också är avgörande för framkomligheten. Ett av de
åtgärdsförslag som presenterades i rapporten var krav på vinterdäck på drivaxeln
på tunga fordon.
Reglerna har därefter skärpts från 2010. Det innebär att
det för fordon över 3,5 ton numera är krav på däck med minst fem millimeters
mönsterdjup på samtliga hjul på dragbilen under perioden den 1 december t.o.m.
den 31 mars. Denna regel gäller såväl svenska som utlandsregistrerade
lastbilar.
Motionerna
I motion 2011/12:T267 av Lars Gustafsson (KD) framförs att tunga
fordon och lastbilar i dag inte omfattas av kravet på vinterdäck så som t.ex.
personbilar och att det endast finns ett krav på 5 millimeters mönsterdjup när
det gäller tunga fordon. Under flera vintrar har stora problem på våra vägar
kunnat ses till följd av detta. Motionären anför att det är av stor vikt att det
införs ett krav på vinterdäck även för lastbilar och att det också måste gälla
för utländska fordon som framförs på svenska vägar.
I motion 2011/12:T307 framför Phia Andersson och
Ann-Christin Ahlberg (båda S) att många svåra olyckor med långtradare inblandade
inträffar varje år, inte minst vintertid. Flera av dessa långtradare är
registrerade i andra länder och kör med däck som inte är godkända i Sverige,
vilket då blir en stor trafikfara när de kör genom landet. Motionärerna anför
att en kontroll av fordonet skulle kunna ske i tullen för att förhindra att
lastbilar med icke godkända däck färdas på svenska vägar.
I motion 2011/12:T396 av Ulf Berg och Lars Beckman (båda
M) anförs att det varje vinter sker vägtrafikstörningar beroende på att fordon
är utrustade med däck som inte är avsedda för vägförhållandena och att den tunga
trafiken orsakar en oproportionellt stor andel av dessa vägtrafikstörningar.
Motionärerna anför vidare att Trafikverket och Transportstyrelsen tillsammans
har presenterat ett förslag om att införa krav på vinterdäck för tunga fordon
som innebär att vinterdäck eller annan likvärdig utrustning på fordonets
drivaxel blir ett krav från den 1 december till den 31 mars för att minska
antalet olyckor och trafikstörningar. Kravet ska gälla både svenska och
utländska fordon.
I kommittémotion 2011/12:T429 yrkande 16 framför Anders
Ygeman m.fl. (S) att det av både trafiksäkerhetsskäl och framkomlighetsskäl
finns anledning att se över hur vinterväghållningen fungerar i Sverige.
Motionärerna anför att de vill att regeringen ändrar vägtrafikförordningen så
att lastbilar och bussar blir skyldiga att använda vinterdäck på drivaxeln
mellan den 1 december och den 31 mars och att kravet även ska gälla utländska
fordon.
Utskottets ställningstagande
Frågan om vinterdäck på tung trafik har varit föremål för
utskottets behandling vid flera tidigare tillfällen, senast i
trafiksäkerhetsbetänkandet 2010/11:TU18. Utskottet framhöll då att det är
viktigt att åstadkomma en effektiv användning av vinterdäck när vinterväglag
råder och att detta innebär dels att vinterdäck ska användas när det behövs,
dels att man bör eliminera den negativa påverkan på människor och miljö som
användningen innebär. Utskottet konstaterade att varken svenska eller utländska
tunga fordon omfattas av reglerna om vinterdäck. Däremot finns det krav på att
på lastbil, buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska
mönsterdjupet vid vinterväglag vara minst 5 millimeter på fordonets samtliga
däck under perioden fr.o.m. den 1 december t.o.m. den 31 mars. Kravet gäller
inte för tillkopplade släpfordon.
Utskottet vill även uppmärksamma att frågan om vinterdäck
på tunga fordon under senare år återkommande har varit föremål för skriftliga
frågor och interpellationer. Under innevarande riksmöte ställde bl.a. Monica
Green (S) den 17 februari 2012 en skriftlig fråga (fr. 2011/12:408) om
lagstiftning om vinterdäck på tung trafik till infrastrukturminister Catharina
Elmsäter-Svärd. Infrastrukturministern hänvisade i sitt skriftliga svar från den
22 februari 2012 till bl.a. Trafikverkets och Transportstyrelsens uppföljning.
Infrastrukturministern uttalade vidare att vi med ett brett kunskapsunderlag som
beskriver verkligheten kan fastställa vilka åtgärder som kan behövas, och med
målet att det vid behov ska finnas nya bestämmelser på plats i tid till nästa
vinter.
Utskottet kan konstatera att den uppföljning som
Trafikverket och Transportstyrelsen genomför ännu inte är slutförd och att den
kommer att färdigställas och presenteras för infrastrukturministern vid ett möte
den 11 april 2012. I Trafikverkets och Transportstyrelsens uppföljning av
vinterdäck på tunga fordon ingår att presentera underlag för att kunna belysa
för- och nackdelar med ett införande av vinterdäck på tunga fordons driv-axlar.
I genomförandet av uppföljningen har det ingått intervjuer med åkerier och
kontrollerade studier för att spegla däckens betydelse. Vidare har det ingått
att via samarbetsavtal med bärgarkåren samla statistik som kan användas för att
belysa om det finns orsakssamband mellan stopp i trafiken och däcktyp. Det har
även gjorts en fortsatt kontroll av däckstandarden tillsammans med polisen och
däckbranschen. De resultat som framkommer i studien har tagits fram i syfte att
kunna vara vägledande för bedömningen av huruvida lagstiftning är det mest
lämpliga alternativet för att komma till rätta med olyckor med tung trafik
vintertid. I detta arbete har Trafikverket tillsammans med Transportstyrelsen
följt upp varje olycka för att få en tydligare bild av hur stor del av
störningarna som beror på däckens egenskaper i förhållande till andra faktorer,
t.ex. hög hastighet, felaktig lastfördelning, för lågt tryck på drivaxlarna
eller bristande vinterväghållning.
Utskottet vill peka på vikten av att lastbilar som är
registrerade i utlandet såväl som i Sverige följer gällande lagar och regler
samt att det är viktigt att regelefterlevnaden kontrolleras på ett effektivt
sätt. Att kontrollera bl.a. tunga godstransporter på väg och att lastbilarna kan
framföras på ett trafiksäkert sätt är en uppgift som polismyndigheterna genomför
med hjälp av trafikpoliser och bilinspektörer. Utskottet har erfarit att det
förekommer att polisen tillsammans med tullen genomför gemensamma
kontrollinsatser av lastbilar i de svenska hamninfarterna. I detta ingår då även
att kontrollera att fordonet är beskaffat och utrustat så att det kan framföras
i enlighet med svenska regler.
När det gäller en översyn av vinterväghållningen kan
utskottet konstatera att Trafikverkets förmåga att bemästra
framkomlighetsproblemen under vintrarna 2009/10 och 2010/11 har prövats hårt.
Utskottet vill samtidigt peka på att Trafikverket inför den senaste vintern
2011/12 vidtog ett stort antal åtgärder för att komma till rätta med problemen i
vinterväghållningen. Till dessa åtgärder hör bl.a. att alla driftsenheter har
genomfört vinterstartmöten med sina respektive entreprenörer för att kontrollera
att organisationen fungerar på det sätt som avses. Vidare har ett antal s.k.
vinterkritiska sträckor identifierats där åtgärderna bl.a. har varit att sätta
in extra resurser och att kräva kortare åtgärdstider och ökad beredskap. Det har
även gjorts insatser som ska säkerställa tillgången på vintersalt, omfördelning
av resurser vid svåra situationer samt utökad operativ ledning och införande av
krisledning vid särskilda behov. Andra insatser som gjorts avser förbättrad
information och uppföljning.
Utskottet konstaterar att det är viktigt att det finns
väl underbyggda underlag inför beslut om eventuella förändringar inom området.
Utskottet ser därför positivt på och välkomnar den fördjupade uppföljning som
Trafikverket och Transportstyrelsen genomför då den kan förväntas leda till att
krav på vinterdäck för tunga fordon införs. Mot bakgrund av det anförda
avstyrker utskottet motionerna 2011/12:T267 (KD), 2011/12:T307 (S), 2011/12:T396
(M) och 2011/12:T429 (S) yrkande 16.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar