Sidor

måndag 25 april 2011

Viktigt att lyssna på Gävleborna så jag tänker lyssna på påskuppropet kl 2

Som politiker är det viktigt att lyssna på alla som vill framföra viktiga uppfattningar, även om man i sak inte håller med om budskapet, så jag tänker åka in och lyssna på dem som vill göra sin röst hörd via påskuppropet.

Jag har stor förståelse för att det kan vara jobbigt för den som nu blir synligjord efter 20 års passiv sjukskrivning för exempelvis ett diskbråck, att det ställs krav på att man ska komma tillbaka in i gemenskapen på arbetsmarknaden. Det är en tuff omställning och man ska visa respekt för dem som berörs. Men det är också viktigt att sjukförsäkringen är till för den som är sjuk och inte för den som inte är det.




- Posted using BlogPress from my iPhone

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag jag precis blivit utförsärkrad efter 10års sjukskrivning. Jag mår idag så pass bra att jag klarar vardagen tack vare stöd från vården som jag fortfarande har för att på bästa sätt ha ett liv värt att leva. Att vikten att försöka vidmakt hålla en status i måendet inte nog att betona vikten av.

När jag nu har sett första månaden av att vara utförsälrad så har jag haft mer ångest varit mer stressad jag jar fått låna pengar för att kunna betala räkningar. Hos arbetsförmedlingen undrar dom vad jag vill göra. Jag håller på att förbläda ekonomiskt,ölad ångest sämre mående i helhet. Jag är en mindre mottaglig för någon rehabillitering än någonsin för jag kraft jag har går åt till att ordna med papper så jag åtminstonde kunna betala hyra, el etc. Utförsäkringen har bara lyckats få mig att känna mig ännu mera värdelös och till last för samhället och nu också kanske helt utslagen om jag inye kan betala mina räkningar som jag alltid varit väldigt noga med lika när kag jobbade och lika när jag varit sjukskriven. Nu har min sita värdighets tagits ifrån mig och jag känner mig som en uslig människa.
Men det kanske var refomens inersta mening hela tiden..?
//Jörgen

Lars Beckman sa...

Jörgen, reformens mening är att ställa om systemet så att myndigheter och sjukvård ska hjälpa människor tillbaka istället för att som i det gamla systemet osynliggöra människor och göra människor till förtidspensionärer.