Sidor

onsdag 1 december 2010

Lufthansa vägrade mig att åka mellan Munchen och Arlanda - eftersom jag inte hade någon biljett påstod dom.

I morse skulle jag ha flugit mellan Muchen - Arlanda kl 9.10, den sista delen av tre delflygningar för att ta mig hem från USA där jag tillbringat helgen. När jag kom till incheckningen på den sista av tre delflygningarna så hade helt plötsligt Lufthansa fått för sig att jag inte hade en biljett. Det spelade inte någon roll att jag visade upp e-biljetten, eller bagagetaggarna som visade att väskorna var skickade hela vägen till Stockholm, och incheckade hela vägen.

NEJ, Lufthansa personalen, som tyvärr dessutom var svenska, var mycket otrevlig och ifrågasatte hur jag kunde resa med felaktiga biljetter. Att jag försökte visa henne att det var en fullt giltlig e-biljett spelade inte någon roll. Till slut fick jag tag i resebyrån i Sverige som sålt biljetten - och hon fick det önskade nummer som hon menade saknades på mitt resedokument. Då gick det helt plötsligt att boka in mig - men då hade redan mitt plan gått till Sverige som skulle ha landat kl 11.20 på Arlanda, i god tid före voteringen i Riksdagen kl 16.

Till slut lyckades jag få Lufthansa att boka in mig så att jag landade kl 15 på Arlanda, och tack vare Arlanda Express så hann jag till voteringen kl 16 idag.

Det biljettnummer som Lufthansa menade saknades fanns dessutom på biljetten visade det sig.

Jag tror att vi måste stärka konsumentskyddet mot flygbolagen ännu mer. Det är i princip omöjligt att få rätt mot ett flygbolag och det är inte rimligt att sådana situationer som uppstod idag inträffar. Det måste kosta pengar för flygbolagen när de gör så flagranta misstag. Det är det som verkar bäst i en marknadsekonomi. Gör ett företag som Lufthansa fel så måste det kosta pengar. Då skaffar sig företagen bättre rutiner så att man undviker misstag.

Själv tänker jag försöka driva frågan gentemot Lufthansa så att man i vart fall får en rimlig förklaring. I avvaktan på det så ska man nog hålla sig till flygbolag som tar sitt uppdrag att flyga kunder på större allvar. Jag hade sett Lufthansa som en seriös köpare till SAS om det skulle vara aktuellt med en försäljning men med den attityd som man visade upp idag.. nja.

1 kommentar:

lapo microfinance sa...

På LAPO MICROFINANCE Vi erbjuder lån till enskilda, företag och samarbetsorganisationer till 2% ränta per år, Behöver du ett brådskande lån för att starta företag, skuldlån? köpa en bil eller ett hus? Om ja oroa dig inte längre, för vi erbjuder alla typer av lån till en låg och prisvärd ränta på 2%, utan säkerhet och utan kreditcheck. Det lägsta belopp du kan låna är $ 5.000,00 amerikanska dollar till maximalt 10 miljoner dollar. (SVAR TILL MAIL: lapofunding960@gmail.com ,, Vänliga hälsningar)