Sidor

lördag 4 december 2010

Enligt Lutti arbetar inte "tjänstemän". Det synsättet präglar förmodligen s partiets syn på vi som arbetar som just tjänstemän.

Klicka på rubriken så kommer du till dagens ledare i Arbetarbladet, där Kennet Lutti, skriver en del av sin ledare om mig. Han kallar mig tjänsteman, och menar att tjänstemän inte vet något om att arbeta. Jag vet inte om han tänker på sig själv, men just det synsättet präglar det socialdemokratiska partiets synsätt på de nya jobb som växer fram i ett nytt dynamiskt näringsliv. Tidigare var det säkert lätt att sortera människor i "arbetare" och "tjänstemän" men nu är det moderna synsättet på detta att man är en medarbetare i ett företag. Det är möjligt att de socialdemokratiskt styrda kommunerna anser att man har arbetare och tjänstemän men i företagen så avvecklas alltså det synsättet.

Själv har jag provat på många olika saker i livet. Jag har skogsplanterat, jobbat i kassan på Åhlens i Boden, jobbat som ordningsvakt, tagit buss och taxikort och sedan jobbat som säljare, säljchef, försäljningschef och försäljningdirektör innan jag blev regionchef på Svenskt Näringsliv. Jag har också dömt fotboll, sålt DN på söndagar och sålt glass på Piteå Havscamping. När jag gick i skolan var jag ungdomsreporter på Radio Norrbotten samtidigt som jag var bingofunktionär på torsdagar kvällar åt Hedens IF. För detta fick man ett presentkort på Domus Boden på 30 kronor per kväll. Jag har också varit anhörigvårdare. Jag har drivit ett litet företag när jag var ung, och nu äger jag majoriteten av ett annat litet företag, med en anställd, som snart är två eller tre till, beroende på hur snabbt omsättningen ökar.

Så jag har provat många olika saker och bär med mig många olika erfarenheter till Riksdagen. MEN det är tydligen inte fint nog för Kennet Lutti som vill dela upp människor i arbetare och tjänstemän.

Inga kommentarer: