Sidor

tisdag 30 november 2010

Gefle Dagblad skriver om en färdtjänstbil som blev en timme (!) sen. Det är helt oacceptabelt.

För den som är svårt funktionshindrad så är det mycket viktigt att samhällets skyddsnät fungerar.En viktig del av det är att färdtjänsten fungerar för dem som är beroende av densamma. Jag vet att det kan fungera bra, men tyvärr så fungerar det mindre bra också, rätt ofta.

Här är det viktigt att upphandlingarna görs ännu bättre så att det får konsekvenser för de inblandade om inte färdtjänsten fungerar enligt beställning. Idag är det ofta ett "Babels hus" där alla skyller på alla - och få tar ansvar.

GD skriver idag om en bil som kom en timme för sent, när det var kallt ute. Det är helt enkelt inte acceptabelt. Klicka på rubriken för hela artikeln i GD.

GD skriver:

När bilen väl kom var klockan fem i elva. Då hade Lillemor Larsson och Per Lindgren stått utomhus i 55 minuter i kyla och snöfall.

– Vi var så översnöade att chauffören inte ens såg oss, säger Lillemor Larsson.

Chauffören förklarade att bilen blivit dubbelbokad och att det inte är ovanligt att det blir så.

Per Lindgren klarade sig med en lättare förkylning, men både han och Lillemor Larsson ifrågasätter hur det kan bli så här, trots alla kontrollsamtal.

– Som anhörig måste man kunna lita på färdtjänsten, säger Lillemor Larsson.

Problemen med försenade färdtjänstbilar är inte nya för personalen på gruppboendet.

De berättar om att det ofta blir förseningar eller att det är fel bil som kommer, trots att ­alla uppgifter lämnats till ­beställningscentralen.

– Det har hänt att vi suttit i bilen när chauffören fått en ny beställning, i samma ögonblick som han skulle vara på plats. Och då har han inte släppt av oss ännu, berättar Eva, en av de anställda på boendet.

Att reda ut var det gått snett är inte enkelt. Gävle Taxi som gjorde körningen i fredags kväll hänvisar till Samres, som tagit emot beställningen.

Vd Björn Falk hänvisar i sin tur till X-trafik. Samres tar nämligen bara emot beställningen i sin beställningscentral. Det är X-trafik som planerar resorna.

– Vi har inte helhetsbilden. Planeringen görs i deras system.

De som ansvarar för färdtjänsten hos X-trafik gick inte att nå under gårdagen.

Inga kommentarer: