Sidor

tisdag 17 augusti 2010

Linda Bengtzing stoppades att uppträda för LO´s medlemmar i Furuvik! Rörelsen är i panik!

Man är tydligen bara välkommen att uppträda för LO om man röstar på "rätt" parti, skriver Linda Bengtzing, som avbokades från LO:s familjedag sedan hon uppträtt för centerpartister skriver hon i Expressen idag. (klicka på rubriken för hela artikeln)

Jag har tidigare bett att Furuvik ska redovisa vilken rabatt man gett socialdemokraterna och att arbetarrörelsen ska redovisa det affärsmässiga avtalet mellan Furuvik inför den dag ska man ska arrangera.

Att man nu ska bojkotta kvinnliga artister som uppträder för fel partier är närmast absurt och man borde ha rätten att själv få välja vilket parti man ska rösta på, och det borde inte ha någon betydelse för det jobb man ska utföra. Skulle LO acceptera att en medlem blir uppsagd i ett företag för att man röstar på fel parti?

Linda skriver;

LO-ledningens beslut vittnar om en märklig människosyn. Och om att man underskattar sina egna medlemmar. Man är tydligen bara välkommen att uppträda för LO om man röstar på "rätt" parti, det vill säga Socialdemokraterna.
Man undrar hur LO skulle reagera om någon av deras medlemmar blev uppsagd från sitt arbete för att han eller hon röstade på ett visst parti. Skulle de inte då tycka att det vore diskriminering och rent förkastligt?
Vad är det för samhälle vi är på väg att få när ens politiska åsikter ska hindra en från att få sjunga och underhålla? Är det inte dags att också LO-ledningen vaknar upp och inser att deras väljare har egen musiksmak och egna åsikter? Och har det helt undgått ledningen att LO faktiskt har många medlemmar som röstar på något annat parti än Socialdemokraterna?
Med det här hoppas jag att den som tänkt rösta rött tänker efter en gång till. Men jag lovar dig att om du sen röstar rött och berättar det för mig så kommer jag aldrig behandla dig annorlunda. En politisk åsikt speglar nämligen inte ens personlighet. Alla är olika men samtidigt så lika. Precis lika mycket värda! Och om jag känner mig diskriminerad för min politiska åsikt så kan jag förstå frustrationen man kan känna som gay eller nysvensk. Att inte bli accepterad för den man är eller för den man älskar.

I min almanacka är giget för LO den fjärde september struket. Jag tror bestämt att det är ett nytt på ingång. Och de nya arrangörerna har inte frågat mig vilket politiskt parti jag sympatiserar med. Är det inte precis så det alltid borde vara, Wanja Lundby-Wedin?

Inga kommentarer: