På måndag inträffar något nytt och unikt i svensk politik och svenska valrörelser. Det är Socialdemokraterna som under LO flagg startar den största negativa kampanj som någonsin genomförts i svensk politisk historia.
Man satsar 70 miljoner (!) av medlemmarnas pengar för att smutskasta enskilda individer som innehar förtroendeuppdrag i politiken.
Det här visar att socialisterna i Sverige är i panik. Man har verkligen under 4 års tid ägnat sig åt att försöka svartmåla alliansregeringens framgångsrika politik, och ju högre man skrikit, ju lägre opinionssiffror har man fått. Varför har då inte socialdemokraternas svartmålning fungerat? Förklaringen är att stora LO och TCO grupper har fått kraftiga förbättringar av sin ekonomi och livssituation. Genom jobbskatteavdraget har många fått sin köpkraft rejält förbättrad. Är man anställd inom Gävle kommun eller Landstinget Gävleborg har man fått cirka 1600 kronor mer per månad netto att röra sig med. Lägg därtill det populära rot och rutavdraget som har underlättat människors vardag. LO och socialdemokratin har varit emot alla dessa förbättringar har . Effekten har blivit att många medlemmar istället har lämnat LO för vem vill vara med i en förening som så aktivt motarbetar sina medlemmars bästa?
Så skulle då äntligen opinionsläget förbättras för någon månad sedan när de tre röda partierna presenterade sina politiska förslag om höjd elskatt, höjd bensinskatt, införd kilometerskatt med 14 kronor per mil för tung trafik, bort med rot och rutavdrag och höjd skatt för 3 miljoner löntagare, och lite högre a-kassa och sjukersättning till de som inte arbetar men istället för att få högre opinionssiffror ligger man nu på den lägsta nivån som Socialdemokratin någonsin har gjort.
Därför startar man den här stora negativa valkampanjen, vanlig i USA, för att försöka blanda bort sin egen politik. Det är ungefär som att ett klädföretag skulle försöka sälja sina kläder genom att tala om hur dåliga andra märken är, istället för att berätta om vad som är bra med det egna.
Det här kommer att straffa sig. Svenska folket och de som bor i vårt län kommer att visa sin avsky för den här sortens politiska kampanjer och förmodligen kommer LO bittert att ångra att man tog 70 miljoner av medlemmars pengar och solkade ner sitt varumärke i den här sortens negativa kampanj. Den svenska fackföreningsrörelsen hade före den här kampanjen näst lägst förtroende av alla stora institutioner enligt SOM institutets förtroendemätningar och efter den här så kanske man till och med lyckas hamna under EU parlamentet som ligger lägst.
Lars Beckman
Kandidat till Sveriges riksdag för det enda arbetarpartiet Nya Moderaterna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar