Transportstyrelsen påstår att man skickat en faktura på fordonskatt den 6/2. Även om vi har långsam postgång i det här landet så borde den rimligen ha varit framme till den den 13/2 då jag lämnade Sverige. När vi kom hem idag låg där en räkning som förfallit den 1 mars på fordonskatt på släpvagnet...
Det är för mig en gåta hur man ska kunna betala en räkning man inte har fått och man borde ju även för statliga Transportstyrelsen kunna vara borta några veckor utan att sitta hemma och vakta brevlådan. I min enfald trodde jag att det gick att lyfta på luren och förklara att man inte kan betala en räkning som man inte har fått och svaret blev; Som fordonsägare är man skyldig att känna till när skatten ska vara betald. Det kostar 100 kronor i avgift och jag som handläggare kan inte ändra det.
Blir det en av mina första motioner i Riksdagen? Självklart ska man inte få straffavgift för en räkning som inte har kunnat betalats för att man är bortrest. Det mandatet borde kundtjänsten kunna ha att ta beslut om, och inte ha sådana regler att man säger att det har staten bestämt osv. Det är inte de 100 kronorna i straffavgift som retar mig utan attityden och förhållningssättet.
Är staten till för människan eller är människan till för staten? Om staten är till för människan så måste man kunna ha flexibla regler där sunt förnuft får råda. Det måste man klara av med bibehållen rättsäkerhet och rätt anställda medarbetare som man litar på att de gör rätt bedömningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar