Sidor

torsdag 6 februari 2014

Den erfarne och skicklige publicisten Kennet Lutti med 40 års erfarenhet från Arbetarbladet dömer ut den nya ledningens strategi

Kennet Lutti är inte vem som helst. Han har varit trogen Arbetarbladet hela sitt liv, och har självklart en mycket stor och gedigen kunskap i hur man gör tidningar och lockar läsare. Att jag prenumerade på AB tidigare var just på grund av att han fritt och självständigt skrev - ur ett s perspektiv - om olika händelse. I sak har han alltid haft fel men har breddat perspektivet som man kan se en fråga på.

Nu talar Kennet klartext om den nya ledningens strategi i TV4 Gävle idag och han är djupt bekymrad. Betyder det att han har rätt? Nej, men det betyder inte heller att han har fel. AB har många äldre och trogna läsare som inte alls är vana vid smartphones och datorer och de förväntar sig självfallet en tidning med färska nyheter.

Jag har tidigare framfört kritik mot den nya ledningen därför att jag tycker att kampanjen 50 skäl var och är en politisk kampanj för s. Den tidigare ledningen på AB har alltid värnat den politiska integriteten på redaktionell plats mot partiet men den spärren bröts i och med s kampanjen 50 skäl. Hur det kommer att slå mot antalet prenumeranter för tidningen återstår att se. Har man råd att bara ha lojala s läsare? Har man råd att håna de kvinnor som gick ut och roade sig på Ladies night? Har man råd att missa alla jägare som läsare? Kanske, vad vet jag, om det strömmar till nya prenumeranter istället. Det blir väldigt intressant att se upplagesiffran. Det är den som ger intäkter och räckvidd till en tidning. Utan prenumeranter så kan man inte sälja annonser. Så enkelt är det.


Inga kommentarer: