Sidor

lördag 1 juni 2013

Närmare bifall än så här är svårt att komma i Riksdagen.


Utskottets förslag i korthet

Riksdagen avslår en motion om att se över gällande regler för tillsynsavgifter för kör- och vilotidskontroller. Utskottet hänvisar till att det inom Transportstyrelsen har inletts en översyn av hur metoderna kan utvecklas för att förbättra träffsäkerheten vid debitering av avgifter för kör- och vilotidskontroller.

Bakgrund

Riksdagen har beslutat att Transportstyrelsens verksamhet i form av tillstånd, tillsyn och registerhållning i huvudsak ska finansieras med avgifter fr.o.m. den 1 januari 2011 (prop. 2010/11:30, bet. 2010/11:TU6, rskr. 2010/11:59). Kontroll av kör- och vilotider är en del av myndighetens tillsynsverksamhet och ingår därmed i den verksamhet som är avgiftsfinansierad. I Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2 kap. 12 §) anges att det av registrerad ägare debiteras en årlig avgift på 500 kronor per fordon för tillsyn av kör- och vilotider enligt förordningen (1993:185) om arbetsförhållanden vid vissa internationella vägtransporter och förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m. samt tillsyn enligt lagen (2005:395) om arbetstid vid visst vägtransportarbete. Om Transportstyrelsen upptäcker brister vid ett ordinarie tillsynstillfälle som leder till ytterligare tillsynsinsatser tar myndigheten ut en avgift i form av en löpande timtaxa.

Förvaltningsrätten i Karlstad är första instans för prövning av överklaganden om årliga avgifter för tillsyn av kör- och vilotider. Därefter kan ärenden överklagas till Kammarrätten.

Motionen

I motion 2012/13:T351 av Lars Beckman och Ulf Berg (båda M) framförs att Transportstyrelsen sedan den 1 november 2011 ska ta ut en årlig avgift på 500 kronor för tillsyn av kör- och vilotider. Vidare framförs att det inte var tänkt att fordon som omfattas av undantaget i lagstiftningen, t.ex. småföretagare som har ett servicefordon eller fordon inom jordbruksnäringen, ska betala den årliga avgiften. Motionärerna pekar på att de fordon som efter överklagan har beviljats undantag från avgiften för 2011 inte kommer att erhålla ett nytt inbetalningskort för 2012, men att de redan 2013 kommer att få utskickat en ny avgift på 500 kronor. Därmed kan antas att fordonsinnehavaren åter måste överklaga beslutet om avgift. Vidare har de fordonsinnehavare som överklagat avgiften men där målet inte avgjorts fått ett inbetalningskort under hösten 2012 och de måste då överklaga detta igen. Motionärerna framhåller att det inte kan vara lagstiftarens avsikt att belasta fordonsägarna med onödig administration eller att belasta rättsväsendet med dessa ärenden och de efterlyser därför en översyn av den gällande lagstiftningen och möjligheten för fordonsinnehavaren att ansöka om ett permanent undantag från bestämmelserna.

Utskottets ställningstagande

Utskottet noterar att Kammarrätten i Göteborg under hösten 2012 har meddelat domar i sex mål avseende Transportstyrelsens avgift för tillsyn av kör- och vilotider samt färdskrivare. I domarna konstaterar Kammarrätten att avgiften inte kan betraktas som en avgift, utan juridiskt sett är en skatt. Kammarrätten anför att då en skatt måste antas i en lag måste detta beslutas av riksdagen för att kunna utkrävas. Enligt Kammarrätten är Transportstyrelsens avgift därmed ogiltig eftersom den bara är meddelad i en förordning och inte beslutad i lag. Domarna har i oktober 2012 överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen som därefter i december 2012 beviljade prövningstillstånd i ett av ärendena för avgörande om det är fråga om en avgift eller skatt.

Enligt uppgift från Transportstyrelsen har myndigheten inlett ett arbete med att se över hur metoderna kan utvecklas för att förbättra träffsäkerheten vid debitering av avgifter för kör- och vilotidskontroller. Utskottet välkomnar Transportstyrelsens översyn för att förbättra träffsäkerheten i avgiftsdebiteringen och avstyrker därmed motion 2012/13:T351 av Lars Beckman och Ulf Berg (båda M) då det som yrkas kan förväntas komma att beaktas inom ramen för översynsarbetet.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/201213Yrkestrafik--och-taxifr_H001TU16/

Inga kommentarer: