Sidor

onsdag 1 maj 2013

Krönikör i Nyheter24 konstaterar att det är olyckligt när SR P4 lurar sina lyssnare.

En krönikör på Nyheter24 tar upp mitt blogginlägg där jag konstaterar att Sveriges Radio Gävleborg inte ens försöker vara politiskt neutrala längre. Samma radiostation som använde Stig-Björn Ljunggren som opolitisk politisk kommentator i valet 2006. Alla andra medier i Sverige hade upptäckt att han var socialdemokrat - men inte Radio Gävleborg. TV4 som använde Stig-Björn satte självklart ett s bakom hans namn när han framträdde men P4 Gävleborg ser väl inte på kommersiella tv kanaler? Det ska bli intressant som Stig-Björn kommer tillbaka till Radio Gävleborg som politisk kommentator.

Nåväl, för att bemöta krönikören. Jag tycker att man ska lyssna på andra partier när det finns anledning att göra det. I vallagskommitten där jag ingick hade vi täta kontakter över blockgränserna och vi nådde också fram med ett princip enigt betänkande. Det var enbart mp och sd som skrev sig skiljaktliga i två olika frågor. Det är så politiken fungerar i praktiskt vardag. Man arbetar tillsammans för att lösa samhällsproblem. Det hindrar inte mig för att konstatera att s politik som de har presenterar idag och i sin vårbudget är oerhört skadlig för Sverige och jobben. Att höja skatterna på Sveriges unga och svensk företagsamhet vore att chockhöja arbetslösheten.

Det hindrar inte mig heller för att konstatera - tyvärr ska jag säga - att den statliga radion i länet inte ens försöker anstränga sig längre för att vara politisk neutral och det är bra att krönikören konstaterar att det är djupt olyckligt när SR och NRJ lurar sina lyssnare.

1 kommentar:

Anonym sa...

För att återupprepa något jag skrev på Twitter häromdagen:

Om du hänvisar till rapport som säger att arbetsgivaravgiftssänkningen för unga skapat 6 000 jobb så är det rimligt att anta att denna rapport hör till de som nått slutsatser som bäst stöttar reformen (varför skulle du annars använda dig av den?). Är det då inte extremt magstarkt att uttrycka sig i de ordalag du gör, gällande att återföra tidigare nivåer på arbetsgivaravgiften?

I själva verket är det något av en prestation i sig att sänka statskassans intäkter med så mycket, med det uttalade syftet att skapa nya jobb, och få så lite tillbaka.

Angående Ljunggren så har han väl sagt att han åsiktsmässigt närmast är folkpartist, även om han är medlem i S?