I helgen har media rapporterat om trafikkaos i de svenska fjällen. I en av kvällstidningarna kunde vi läsa om en bonde som bogserade loss bilar med sin traktor. Bilister är alltså mobila och förflyttar sig över stora områden. Så självklart att man inte ens borde behöva skriva det. Det blir dock bekymmersamt när politiker i Stockholm vill begränsa bilisters rätt och möjlighet att använda dubbdäck. Det innebär kraftigt försämrad trafiksäkerhet för alla bilister i Sverige när förare, som dessutom inte är van vid vintervägar, sladdar omkring på sina dubbfria däck genom Gävleborg och Dalarna på väg mot fjällen. Det man vet är att det är över 40 % större risk att förolyckas i en trafikolycka när man kör med dubbfria däck jämfört med dubbdäck. Dessutom så har jag och min kollega från Dalarna Ulf Berg tagit fram en rapport som visar att det är minst problem med partiklar i Stockholm och Tallin i hela Europa. Det är också intressant eftersom de städer som har störst problem är städer som har dubbdäcksförbud. Sambandet mellan höga partikelnivåer och dubbdäck är alltså i allra högsta grad oklart.
Tyvärr har få media velat plocka upp RUT rapporten om partiklar. Det beror nog på att så många journalister röstar på ett vänsterblock i svensk politik, och många journalister i Stockholm bor också på söder med fri tillgång till tunnelbana. Då är det inte attraktivt att skriva om en rapport som går helt emot den sanning som finns i främst Stockholm - att det är just dubbdäckspartiklar som orsakar allt ont. Men du kan lugnt köra vidare med dina dubbdäck utan att känna en miljöskuld. Det är alltså ett mycket oklart samband.
1 kommentar:
Kanske också ska tänka på att det inte finns ett skäl att använda dubbdäck i många andra delar av Europa, speciellt en klar majoritet av dem större städerna.
Känns ganska inaktuellt att dra en jämförelse mellan städer där dubbdäck inte ens är aktuellt att använda.
Visa en rättvis undersökning gjord på städer i Skandinavien eller på länder/städer som ligger på ungefär samma breddgrader, så tycker jag att du har något att komma med, med det argumentet.
Skicka en kommentar