Kommunplan med årsbudget 2013
Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet och
Kristdemokraterna
Inledning
Det är resultatet som räknas
Budget för år 2013 är en svag budget. Där vi inte klarar det
ekonomiska målet ”God ekonomisk hushållning”. Men vår ambition är att de
kommande åren klara den målsättningen. Vi måste arbeta med god styrning och
ledning, samt hålla en ständig kontroll på kostnadsökningarna.
Vårt förslag till Budget 2013 innehåller en politik för att
värna välfärdens kärna och stärka kvaliteten i verksamheterna. Vi fokuserar på
kommunens viktigaste uppgifter och styr resurserna till kärnverksamheten. Vår
politik står för långsiktighet och hållbar utveckling.
Medborgarna ska känna förtroende för de lokala politikerna.
Det är de förtroendevalda i Gävle som styr resursanvändningen och företräder
medborgarna. Man ska som medborgare i Gävle kommun känna att man inte betalar
mer skatt än nödvändigt och att varje skattekrona används effektivt och på rätt
verksamheter.
Vår budget stärker förskola och grundskola. Gävles skolor
har stora utmaningar inför framtiden. Våra elever måste ha resultat så att de
kan studera vidare och stå rustade för att komma in på arbetsmarknaden. Vi som
politiker måste ha fokus på resultatutvecklingen i skolan och följa den
utvecklingen.
Med anledning av demografins utveckling, att andelen
äldre/äldre blir fler ser vi att kostnadsökningen kommer att kräva nya resurser
till Omvårdnadsnämndens verksamheter.
Övertagandet av hemsjukvården har också betydelse för den
stora resursförstärkningen.
Det krävs sysselsättningsökning för att Gävles ekonomi ska
normaliseras och växa. Både fler i arbete och fler arbetade timmar måste till.
Vi måste alla aktörer i samhället känna stort ansvar för detta. Gävle kommun
måste vara en attraktiv kommun med gott företagsklimat, värna om de befintliga
företagen, ha beredskap för nya företag och vi måste bli fler som jobbar och
bor i kommunen.
Gävle kommuns invånare och de företag som finns i vår kommun
och de nya företag som etablerar sig i kommunen, bidrar till tillväxt och
utveckling. Vi måste vara delaktiga som kommunföreträdare att utveckla
samarbetet med det lokala näringslivet. Vi måste alla hjälpas åt så att nya arbetstillfällen
skapas och att vår arbetslöshet sjunker. Kommunen ska tillsammans med företagen
och dess organisationer ta fram ett näringslivsprogram. Gävle ska vara en öppen
kommun som välkomnar privata entreprenörer, privata byggherrar och alla övriga som
vill bosätta sig och verka i kommunen.
Vårt förslag till budget 2013 har ett ekonomiskt mål på 0,77
%. Det betyder att vi år 2013 inte når god ekonomisk hushållning. Resultatet
med vårt förslag landar på 58,6 mnkr. Vi anser att det kan vara acceptabelt
under ett år, då verksamheterna inte klarar ett större sparbeting än det på 1,5
% som nu ligger ute.
Gävle kommun har ett bra läge och står rustat för att kunna
stärka sin position och att Gävle kommuns invånare ska vara mera nöjda med den
grundläggande välfärden än vad man är idag. Vårt uppdrag är att utifrån en
ansvarsfull resursanvändning göra Gävle till en kommun med god service,
trygghet, valfrihet och utveckling för hela kommunen.
Det är resultatet som
räknas.
Kommunstyrelsen
Kommunstyrelsens ram sänks med 28,9 mnkr år 2013. Det är av
stor vikt att den centrala administrationen är effektiv och att vi hela tiden
arbetar med behovsinventeringar av strategiska resurser. En översikt av hela
kommunledningskontoret behöver göras.
Kommunens informations- och kommunikationsorganisation
behöver en genomlysning.
Kommunen behöver en samordnad enhet i dessa frågor över hela
koncernen. Detta arbete måste ske i samverkan inom både förvaltnings- och
bolagssektorn. Resurserna måste användas mer effektivt och kommunikationen både
internt och externt behöver förändras.
Det är viktigt att våra kommunalförbund och andra samarbetsorgan
reducerar sina kostnader och effektiviserar som kommunen gör.
Kostnadseffektivitet är ett av målen med samarbetet.
Kommunstyrelsen har fortfarande ett ansvar för arbetet med
turismstrategin. Det arbetet ska fortsätta, men målet måste vara att näringen
och företagen inom turismen och mötesindustrin ska ta ett större ansvar för
framtida utveckling. Arbetet ska vara ett givande utvecklingsarbete för dessa
företag.
Kommunstyrelsen behöver utreda IT-enhetens framtida
strategiska utveckling. Det gäller specifikt för skolans behov och e-tjänster.
Ett nytt miljöstrategiskt program ska antas under år 2013. I
programmet måste tydligt framgå vilken ambition som Gävle kommun ska ha.
Kommunen ska arbeta ambitiöst med de områden där vi kan påverka miljö och klimatet
på ett positivt sätt, främst inom ramen för vår verksamhet. Vattenfrågorna och
våra deponier är sådana områden där vi kan göra ett viktigt arbete. Ett
fokuserat implementeringsarbete är viktigt inom de prioriterade områdena.
Under kommande år avsätter vi inga pengar för särskilda
projekt eller särskilda
samverkansinsatser. Det är viktigt att våra verksamheter
utvecklas. Detta får ske inom varje nämnds och styrelses ram. De projekt som är
i verksamheten idag ska analyseras. Och de som inte bidrar till at stärka
kärnverksamheten ska avslutas.
Överförmyndarnämnden
Överförmyndarnämndens ram utökas med 0,3 mnkr år 2013.
Nämndens kostnader har ökat under de senare åren. Det beror på lagstiftning och
högre nivåer gällande förbehållsbelopp
och prisbasbelopp.
Förhållanden som Överförmyndarnämnden inte kan påverka. Det är viktigt med
ekonomisk uppföljning.
Revisorskollegiet
Revisorskollegiets ram utökas med 0,1 mnkr år 2013.
Valnämnden
Tekniska nämnden
Tekniska nämndens ram utökas med 0,5 mnkr år 2013 efter
effektiviseringskrav 1,5 procent av kommunbidraget. För att locka besökare till
kommunen och för att få medborgarna att känna sig stolta över Gävle kommun är
det viktigt att Gävle stad (som kommunens ansikte utåt) upplevs som ”trygg och
snygg”. Resurser ska prioriteras till detta ändamål samt till att minska
omloppstiden för asfaltsbeläggning och målning.
I samarbete med AME ska nämnden upprätthålla en välskött stadsmiljö som
upplevs ”trygg och snygg” av både medborgare och besökare.
Samgåendet mellan tekniska kontoret och bygg- och
miljökontoret måste få effekter både ekonomiskt och kompetensmässigt.
Förvaltningen ska se över sin verksamhet där upphandling ska reduceras för att
gynna små och medelstora företag i vår kommun.
De projekt som inte bidrar till att stärka kärnverksamheten ska
avslutas.
Förvaltningen har en viktig roll i kommunens arbete med att
utveckla näringslivs- och företagsklimatet. För att möta det ökade behovet av
bostäder i Gävle kommun ska Byggnads- och miljönämnden prioritera att arbetet
med att ta fram detaljplanelagd- och byggklar mark så att det finns byggrätter
för olika typer av boende bland annat seniorboende.
Ett nytt miljöstrategiskt program ska antas under år 2013. I
programmet måste tydligt framgå vilken ambition som Gävle kommun ska ha.
Kommunen ska arbeta ambitiöst med de områden där vi kan påverka miljö och
klimat på ett positivt sätt. Vattenfrågorna och våra deponier är sådana områden
där vi är direkt ansvariga och som därför ska prioriteras. Nämnden ska också
arbeta aktivt för att knyta kontakter med teknikföretag inom miljöbranschen.
Samgåendet mellan bygg och miljökontoret och tekniska
kontoret måste få effekter, juristkompetens skall tillföras samt att stadsarkitekt
återinförs. Ramutökningen görs för att nämnden ska kunna öka tillsynen av
olovligt byggande samt göra revidering av föråldrade detaljplaner. De projekt som inte bidrar till att stärka
kärnverksamheten ska avslutas och medel som frigörs ska användas för att stärka
kvaliteten inom förvaltningens arbete.
Kultur- och fritidsnämndens ram utökas med 4,2 mnkr år 2013
efter effektiviseringskrav 1,5 procent av kommunbidraget. Tillgången till
kultur, idrott och fritidsaktiviteter är viktiga inslag i människors liv
oavsett var i kommunen de lever och verkar. Det är framför allt barn- och
ungdomars tillgång till kultur, idrott och föreningsliv som ska stå i fokus för
nämnden och nämnden ska utifrån detta skapa de förutsättningar som behövs för
att kunna erbjuda ett rikt och meningsfullt fritidsutbud i hela kommunen.
Kultur- och fritidsnämnden måste med anledning av kommunens
ansträngda ekonomiska förutsättningar se över sin verksamhet för att inte bli
kostnadsdrivande. Förvaltningen ska sträva efter samverkan med andra aktörer så
att ett rikt fritidsutbud kommer medborgarna tillgodo. Samverkan med andra
aktörer är avgörande för att bibehålla ett varierat och rikt utbud samt
säkerställer att de ideella krafterna tas om hand och genererar mervärden i
form av delaktighet och tillvaratagande av kreativitet och nya lösningar och
verksamheter.
I väntan på att Regionens Kulturplan antas ska
Symfoniorkestern finnas kvar med oförändrad budget och därmed kan Gävle
fortsatt vara ett hem för Sveriges enda Symfoniorkester norr om Stockholm. Här
borde en större region för symfoniorkestern bildas. Vad det gäller Konstcentrum
så anser vi att verksamheten som den ser ut idag ska omformas bland annat för
att kunna komma ur dagens hyreskostnader. Ansvaret för den offentliga konsten
ska ligga kvar hos kommunen men i övrigt ska kommunen istället söka samarbete
med Länsmuseet, kulturskolan, kulturföreningar, studieförbund samt privata
konst- och kulturaktörer för att säkerställa att framförallt barn- och ungdomar
kommer i kontakt med konst och skapande verksamheter.
Biblioteks- och arkivlagen är de enda lagstadgade
verksamheter inom ramen för kultur- och fritidsnämnden men har länge kommit i
skymundan. En plan för hur biblioteket och arkivets verksamhet ska utformas och
att lokalbehov tillfredställs ska upprättas och prioriteras i nämnden.
Beträffande fritidsklubbsverksamheten så ligger ansvaret
inte hos Kultur- och fritidsnämnden utan hos Barn- och utbildningsnämnden,
medel till detta utgår således från denna nämnd. Verksamheten ska utgå från
barnens behov och det är upp till skolan att ta ställning till hur detta blir
tillgodosett på bästa sätt samt att verksamheten har personal med behörighet
att tillgå.
Nämnden ska också se över samtliga projekt som förvaltningen
driver. Det kommer inte att tillföras några medel till nya projekt då dessa
tenderar att bli kostnadsdrivande och kommunen inte har ekonomiska
förutsättningar att dra på sig nya kostnader utöver den verksamhet man redan
bedriver.
Barn- och ungdomsnämnden
Barn - och ungdomsnämndens ram utökas med 92,7 mnkr år 2013.
Kompensation för ett ökat antal barn i för- och grundskola uppgår till 15,3
mnkr. Löne- och priskompensation för år 2013 uppgår till 47,7 mnkr vilket
inkluderar effekterna av det nya löneavtalet för lärare. Barn- och
ungdomsnämndens specifika och överordnade uppdrag är att alla elever i Gävles
grundskolor ska utmanas och klara sin utbildning. För att leva upp till detta
uppdrag krävs att skolorna håller en hög kvalitet i sin utbildning av eleverna.
Kvaliteten på skolan kan dock
inte bli bättre än kvaliteten hos dess lärare och ska Gävle kommun kunna
rekrytera bra lärare som hjälper kommunen att höja elevernas studieresultat
måste ytterligare satsningar till. Mot bakgrund av den avgörande
betydelse som lärarnas insatser har på elevernas resultat tillförs således
nämnden ytterligare 8 mnkr som ska dels användas till att inför den
karriärstege i form av förstelärare och lektorer som medfinansieras av staten,
dels till att premiera skickliga lärare och skolledare.
På grund av Skolinspektionens kritik av kommunens
fritidsverksamhet tillförs Barn- och ungdomsnämnden 15 mnkr för att höja
kvalitén i skolbarnomsorgen. Till följd av den nya skolagen, med betyg från och
med årskurs 6, utökad undervisningstid, lärarlegitimation med mera har staten
har skjutit till medel till Gävle kommun. För nämnden innebär det ett ökat
kommunbidrag med 4,6 mnkr för år 2013. Övriga ramtillskott avser
kostnadseffekter av investeringar i form av hyres- och kapitaltjänstkostnader.
Barn- och ungdomsnämnden tillförs 12,2 mnkr för detta ändamål. Skolinspektionen
har gett kommunen godkänt för kommunens arbete med kvalitén i förskolan. För
att bibehålla denna kvalité samt att ge grundskolan arbetsro får Barn- och ungdomsnämnden ett reducerat
effektiviseringskrav på 0,6 % av kommunbidraget eller 10,1 mnkr.
För att stötta Gävles arbetsliv, inom privata och offentliga
sektorn, att hitta rätt medarbetare med den kompetens som efterfrågas måste
grundskolan bli bättre på att informera eleverna och deras föräldrar om vilka
utbildningar som leder till jobb. Kunskapen om vilka yrken som efterfrågas och
vad de innehåller för arbetsuppgifter kan bara bli bättre bland eleverna om
grundskolan har ett nära samarbete med arbetsgivarna på arbetsmarknaden och
därför måste detta samarbete fördjupas och utvecklas. Målsättningen ska vara
att alla elever läser vidare på gymnasiet och att deras gymnasieval stämmer väl
överrens med arbetsmarknadens behov.
Utbildnings – och arbetsmarknadsnämndens ram minskas med
28,0 mnkr år 2013. Antal elever sjunker betydligt i gymnasieskolan och på grund
av denna volymminskning sänks ramen med 23,3 mnkr. För att stödja
omställningsåtgärder till följd av elevminskningen tillfördes nämnden 21 mnkr
under 2012, vilket således inte finns med under budgetåret 2013.
Löne- och priskompensation för år 2013 uppgår till 13,7 mnkr
vilket inkluderar effekterna av det nya löneavtalet för lärare. Utbildnings-
och arbetsmarknadsnämndens specifika och överordnade uppdrag är att alla elever
i Gävles gymnasieskolor ska utmanas och klara sin utbildning. För att leva upp
till detta uppdrag krävs att gymnasieskolorna håller en hög kvalitet i sin
utbildning av eleverna. Kvaliteten på gymnasieskolan kan dock
inte bli bättre än kvaliteten hos dess
lärare. Mot bakgrund av den avgörande betydelse som lärarnas
insatser har på elevernas resultat tillförs således nämnden ytterligare 2 mnkr
som ska dels användas till att inför den karriärstege i form av förstelärare
och lektorer som medfinansieras av staten, dels till att premiera skickliga
lärare och skolledare.
Gymnasieskolan har en nyckelroll i att försörja det lokala
arbetslivet, inom privata och offentliga sektorn, med rätt medarbetare med den
kompetens som efterfrågas. För de elever som läser teoretisk inriktning men
även för dem som valt yrkesinriktning med ambition att läsa vidare måste
gymnasieskolan bli bättre på att informera eleverna och deras föräldrar om
vilka högre utbildningar som leder till jobb. Kunskapen om vilka yrken som
efterfrågas och vad de innehåller för arbetsuppgifter kan bara bli bättre bland
eleverna om gymnasieskolan har ett nära samarbete med arbetsgivarna på
arbetsmarknaden och därför måste detta samarbete fördjupas och utvecklas.
För att utöka antalet tjänster i det arbetsmarknadspolitiska
program som syftar till att underlätta för personer med funktionsnedsättning
att efterskolgång komma in på den ordinarie arbetsmarknaden tillförs
Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden 2,7 mnkr. Det motsvarar 25
tjänster.
Utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden har ett reducerat
effektiviseringskrav på 0,5 % vilket motsvarar 2,7 mnkr under 2013.
Socialnämnden
Socialnämndens ram ska utökas med 37,4 mnkr år 2013.
Socialnämndens mål och uppgift är att hjälpa dem som behöver stöd för att klara
ett tryggt och självständigt liv. I detta arbete vill vi särskilt lyfta fram
behovet av förebyggande arbete bland barn och unga i samverkan med andra
förvaltningar som Barn- och ungdomsnämnden och Kultur- och fritidsnämnden.
Socialnämndens samarbete med Barn- och ungdomsnämnden angående barn och
ungdomars möjligheter att klara skolgången stärks ytterligare med 2,0 mnkr
under 2013.
Gävle kommuns arbete med våldsutsatta kvinnor och
hedersrelaterat våld behöver genomlysas. Avtalen med kvinnojourerna och övriga
organisationer behöver ses över för att säkerställa deras verksamhet. För att
implementera resultatet av Socialtjänst Gävles och Länsstyrelsens
utvecklingsarbete rörande våld i närarelationer tillförs Socialnämnden 0,7
mnkr.
Ständiga kvalitetsförbättringar i arbetet med uppföljningar
och stöd, framför allt vad det gäller omhändertagna barn och ungdomar, är en
viktig del i arbetet. Regeringen har tillfört resurser för att stärka stöd och
skydd för barn och unga, vilket ger nämnden ett utökat tillskott på 0,7 mnkr.
För att möjliggöra en permanentning av verksamheten kring stöd i
skolsituationen för familjehemsplacerade barn tillförs Socialnämnden 0,7 mnkr
2013.
Behov av försörjningsstöd har ökat, vilket kräver ökat
anslag på 25 mnkr 2013. I arbetet med att minska försörjningsstödet så finns
ett gott stöd i fortsatt samverkan med AME, arbetsmarknadsenheten, men även med
Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Att komma till arbete är det
viktigaste steget för att nå en egen försörjning. I arbetet med att minska
beroendet av försörjningsstöd vill vi stärka och fördjupa samarbetet med de
redan etablerade nätverk som finns i Gävle kommun som arbetar för att motverka
fattigdom och socialt utanförskap. Gävle kommun kan göra mer. Till exempel att
anställa fler arbetslösa personer från sysselsättningsgarantin för att utföra
arbetsuppgifter som annars inte skulle blivit gjorda i kommunen, men som
kommunen har behov av.
Regeringen har tillfört resurser för att kunna utöka
målgruppen för samhällsorientering för nyanlända utanför flyktingmottagandet.
Med anledning av detta tillförs nämnden 0,4 mnkr.
För att möjliggöra åtta boendeplatser för så kallade
”dubbeldiagnoser” tillförs Socialnämnden 2,0 mnkr. Dessa boendeplatser inrättas
i samverkan med Omvårdnadsnämnden.
Löne- och priskompensation för år 2013 uppgår till 7,7 mnkr,
samtidigt har Socialnämnden ett reducerat effektiviseringskrav på 0,5 procent
vilket motsvarar 1,9 mnkr av kommunbidraget. De projektverksamheter som inte
bidrar till att stärka kärnverksamheten ska avslutas och de medel som därigenom
frigörs ska användas för att stärka kvalitén inom förvaltningens
kärnverksamhet.
Omvårdnadsnämnden
Omvårdnadsnämndens ram tillförs 88,7 mnkr 2013. I och med
att kommunen tar över ansvaret för hemsjukvården och därmed även
kostnadsansvaret genomförs en skatteväxling mellan kommunen och landstinget,
vilket innebär att Omvårdnadsnämnden får 46,0 mnkr i utökad ram tillföljd av
det nya ansvarsområdet.
Allians Gävle ser att behoven av korttidsplatser och
särskilda boenden ökar och en god framförhållning och beredskap på denna
efterfrågan är viktig att planera för och verkställa.
På grund av ändrad befolkningsprognos tillförs nämnden 5,4
mnkr 2013 för stöd i ordinarie boende och LSS. Därutöver tillförs nämnden 28,2
mnkr för 55 nya boendeplatser i äldreboendet vid Furugården och ytterligare 4,4
mnkr till ett nytt gruppboende för personer med funktionsnedsättning.
Omvårdnadsnämnden ska säkerställa att deras brukare/kunder
känner en trygghet och värdighet i det stöd och omsorg som förvaltningen
ansvarar för oavsett vem som är själva utföraren. Under 2013 måste kommunen
driva på och ta initiativ till samverkan med andra aktörer för att få till
stånd ett hospice som kan erbjuda ett värdigt liv i livets slutskede.
Inrättanden av hospice kan medföra ett behov av ökat ramtillskott till
Omvårdnadsnämnden. Målsättningen är dock att hospiceverksamheten bedrivs i
samverkan med landstinget och andra kommuner i länet.
Omvårdnadsnämnden ska under 2013 se över möjligheten att
utvidga valfrihetssystem till andra av nämndens ansvarsområden utöver
hemtjänsten - till exempel inom särskilt boende. En möjlig utvidgning av
valfrihetssystemet kan vara på plats 2014.
Löne- och priskompensation för år 2013 uppgår till 28,9
mnkr. Effektiviseringskravet är på 1,5 procent av kommunbidraget vilket
motsvarar 17,9 mnkr. Med anledning av ett nettotillskott av boendeplatser
beräknas behovet av hemtjänst minska under 2013. Med en beräknad genomsnittlig
insats på 30 timmar i månaden per hemtjänststagare och genomsnittskostnad på
370 kr per timme beräknas kostnaden för hemtjänst minska med 6,7 mnkr under
kommande år. De projektverksamheter som inte bidrar till att stärka kärnverksamheten
ska avslutas och de medel som därigenom frigörs ska användas för att stärka
kvalitén inom förvaltningens område.
Investeringar
Kommunkoncernens budget för nyinvesteringar och underhåll av
befintliga lokaler och
fastigheter är ansträngd. Lånetaket för kommunen är idag
mycket högt. Den sammanlagda investeringsvolymen under perioden 2013- 2016 för
den skattefinansierade verksamheten uppgår till 498 mnkr exklusive
exploateringarna. Utöver detta sker investeringar via kommunala fastighetsbolagen,
Gavlegårdarna och Gavlefastigheter, som riktar sig direkt mot den kommunala
verksamheten. Bolagen har så höga investeringsambitioner som 907 mnkr.
Detta gör att vi inte klarar vårt skuldtak.
Det är viktigt att varje investerings prövas, mot behov och
prioritering. Om vår kommun ska investera i denna omfattning kräver det att vi
gör goda resultat i vår budget. Det är av stor vikt att kommunens årsresultat
klarar det ekonomiska målet 2 % av skatteintäkter, generella bidrag och
utjämning. Detta klarar vi inte för de kommande åren.
Vi vill därför att en total genomlysning av
investeringsbudgeten ska göras och att politiska omprövningar måste till. Det
måste finnas investeringsutrymme även för kommande generationer.
Beträffande bolagsinvesteringarna måste kommunfullmäktige ta
ställning och bedöma varje stor investering, var för sig och hur finansieringen
ska ske.
Fastigheter i kommunens ägo ska försäljas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar