Sidor

söndag 5 februari 2012

Statliga ABC nytt rapporterar om att 08-politiker vill utöka dubbdäcksförbudet. Vi får nu börja arbeta för att alliansregeringen ger kommuner rätt att förbjuda de trafikfarliga dubbfria däcken.

Politiker i 08-området vill utöka dubbdäcksförbudet för att minska partiklar och samma politiker vill chockhöja trängselskatten. Det här är rent hokus pokus och i grund och botten handlar det förmodligen om att politikerna egentligen vill minska biltrafiken eftersom Riksdagens Utredningstjänst på ett som vanligt kompetent sätt har utrett frågan. Det finns inte något vetenskapligt bevis enligt RUT på att varken avgifter på dubbdäck eller dubbdäcksförbud minskar partikelutsläpp.

Det vi däremot vet är att risken att dö i en trafikolycka med dubbfria däck ökar med över 40%  jämfört med dubbdäck. Då har man alltså granskar de faktiska dödsolyckorna och inte gissat och spekulerat.

Om politiker i 08-området vill införa utökade dubbdäcksförbud med syfte att få bilister att välja de trafikfarliga dubbfria däcken så måste självklart vår alliansregering ge andra kommuner rätten att förbjuda friktionsdäck. Det är inte rimligt att jag som boende i Gävleborg ska riskera att dö i en trafikolycka för att det kommer en oerfaren vinterbilist från 08-området med dubbfria däck och som då kan orsaka en allvarlig trafikolycka.

I fredags var det 50-100 bilar som krockade efter E4:an i blixthalka och samma väg var avstängd i 8 timmar. Det är inte klokt egentligen att det finns politiker som med vett och sans råder människor till att köra med dubbfria däck vid blixthalka. Enligt Trafikverkets rekommendationer så ska man ställa bilen vid blixthalka om man kör dubbfritt.

Inga kommentarer: