Sidor

söndag 12 februari 2012

Länsstyrelsen i Stockholm vill försämra trafiksäkerheten för alla utanför Stockholm (och för dem i Stockholm)

Länsstyrelsen i Stockholm föreslår trängselskatt på essingeleden, vilket skulle innebära att bilister från vårt län, och alla andra, som kör efter den nationella vägen E4:an skulle betala trängselskatt för att passera Stockholm. Det vore ett mycket dåligt beslut.

Men ännu sämre vore att utöka dubbdäcksförbundet som Länsstyrelsen vill, genom att påstå att PM10 partiklar skulle förkorta stockholmarnas liv med i snitt 7 månader. Med ett sådant resonemang så måste man göra en samhällsekonomisk kalkyl för vad detta skulle innebära för hela Sveriges befolkning. Vad vi vet så är det att dödligheten i en trafikolycka ökar med över 40 % om man kör dubbfria däck istället för med dubbdäck. Om dödligheten minskar (om det påståendet är sant) med cirka 7 månader för en Stockholmare men den totala dödligheten av unga människor ökar - hur ser då den samhällsekonomiska kalkylen ut? Om exempelvis en familj med 3 barn och två vuxna dör i en trafikolycka - vad kostar det för samhället jämfört med att Greta på Hornsgatan lever i 85 år istället för 84.3? Det kan tyckas som ett tråkigt resonemang men politik är att se på långsiktiga lösningar med hela Sveriges befolknings bästa för ögonen.

Inga kommentarer: