Josef Höbenreich, AB Edsbyverken Torbjörn Jonsson, Hassela Skogsprodukter AB Björn Kvick, Iggesund Paperboard AB Christer Simrén, Korsnäs AB Jakob Staland, Skogsåkarna AB tar bladet från munnen idag i Hudiksvalls Tidning mfl och säger sin mening om hur en kilometerskatt för tunga fordon skulle påverka länets näringsliv och detta kombinerat med kraftigt höjda dieselpriser. Jag delar deras oro.
Man skriver såhär i inledningen och hela artikeln finns om du klickar på rubriken;
Detta dåligt genomtänkta förslag om kilometerskatten och den höjda koldioxidskatten hör otvivelaktigt hemma i kategorin konkurrensnackdelar. Det finns därför anledning att känna oro. Gävleborg är ett av de län där skogsindustrin och de övriga näringarna i det skogsindustriella klustret spelar allra störst roll för sysselsättningen. Förverkligas det rödgröna budgetalternativet om kilometerskatt och höjd koldioxidskatt på bensin och diesel blir därför konsekvenserna extra allvarliga hos oss. Konkurrensen inom Sverige snedvrids, glesbygden riskerar ytterligare avfolkning och sysselsättningen sätts på spel.
9 kommentarer:
Nu har du satt på skygglapparna igen :-)))
Alla höjningar du pratar om kan finnas under alliansens mandatperiod. Som förslag eller som genomförda höjningar.
ALLA verkar vara ense om att det måste göras något.
Majoritet och opposition. Klimatutredningar etc, etc.
Reinfeld har sagt det, Borg. Maud Ofofsson och Carlgren.
Maria Wetterstand sa det i TV när hon drabbade ihop med Anders Borg: –"Om fem tio år så kommer vi att drabbas av en oljeprischock"...
Och där pratade hon inte om skatter precis.
Jag läste för någon dag sedan om "Peak Oil". Det var Amerikanska försvaret som gjort en utredning. Redan 1012 kan vi vara där. När möjligheten att öka oljeproduktionen tar stopp. Då kommer priserna börja rusa ordentligt.
Vi måste nog tänka om redan nu. Annars blir det inte roligt.
oavsett vad du säger, Lars. Så är faktum att elpriserna har slagit ut mer skogs- och pappersindustri än bensinpris och KM-avgifter NÅGONSIN kommer att göra.
PEJ, jag delar helt din oro för höga elpriser och det är därför vi måste stödja och vårda alliansens energiöverenskommelse vilket betyder att vi får ökad effekt av kärnkraften till skillnad från de tre partierna där två vill snabbavveckla kärnkraften vilket är en snabbavveckling av jobben och till det ska man sedan lägga extra kostnader för drivmedel och på det ska man sedan lägga en kilometerskatt på tung trafik = avveckling av konkurrenskraft och jobb i det svenska näringslivet.
mer Kärnkraft = ännu högre elpris
Elpriset :
Vindkraft = 4-5 öre att producera
Vattenkraft = 7-9 öre att producera
Kärnkraft = 20-25 öre att producera
Oljekraft = 70-80 öre att producera
Kolkraft = 90-95 öre att producera
Varför ska kraftbolagen ha betalt enligt den HÖGSTA produktionskostnaden ?????
elmarknaden ska avregleras.....
Staten ska ta över kontrollen av elbolagen.
Elförsörjningen (till ALLA konsumentar) är en nationell angelägenhet.
Priset på el ska inte styras av tre stora bolag på marknaden - som har ett gemensamt intresse av att hålla uppe priset.
PEJ vad säger du då om den snabbavveckling av kärnkraften som miljöpartiet med stöd av vänsterpartiet vill göra? På vilket skulle det drabba alla elkunder i Gävleborg?
de kommer inte att "snabbavveckla" kärnkraften. Om du hade lyssnat så säger de att det ska ske i en takt som är hållbar.
Men du svarade inte på frågan om varför försäljningspriset på el ska avgöras av den högsta produtionskostnaden ???
(kostnade för kolkraft avgör priset på elen)
Nu är du inne på avdelningen manipulerande skräckpropaganda igen..
"Våra partier är överens om att Sverige skall ha ett överskott av el. Det är till fördel för både klimatet och industrins konkurrenskraft".
"Kärnkraften vill vi successivt fasa ut med hänsyn till sysselsättning och välfärd och i den takt kärnkraftselen kan ersättas med el från förnybara källor samt energieffektivisering".
http://www.rodgron.se/nyheter/vi-ar-overens-om-energi-och-klimatpolitiken/
Skicka en kommentar