Sidor

fredag 29 januari 2010

JO riktar hård kritik mot Försäkringskassan - med all rätt!

Statliga SR Ekot rappporterar (klicka på rubriken) om hård kritik mot Försäkringskassan för långsamma utbetalningar och ett märkligt beteende där man ifrågasatt andra myndigheters utredningar.

Det är självklart viktigt att utbetalningar skall ske i tid, och att utredningar ska ske snabbt. För de individer som det handlar om, kan det skilja mellan mat på bordet eller inte. Vad finns det för företagskultur på Försäkringskassan? Sätter man kunden i centrum och arbetar för att förbättra sin service?

Försäkringskassan är ett försäkringsbolag som vi alla betalar premier till via skattsedeln och klarar inte de av sitt uppdrag kanske man ska lägga ut den här verksamheten på entreprenad där politikerna upphandlar tjänsten utredningar och utbetalningar för att säkerställa att vi som medborgare får den service vi ska kunna förvänta oss.

Inga kommentarer: