Sidor

torsdag 24 februari 2011

Hur går nomineringarna till i Moderaterna Gävleborg?

Inom Moderaterna Gävleborg går det till på följande sätt när vi utser kandidater till våra förtroendeuppdrag:

Först skickas det ut en förfrågan till alla medlemmar att nominera sina kandidater till kommunfullmäktige, landstingsfullmäktige och till riksdagen. Sedan sammanställs nomineringarna och en förfrågan går ut till alla medlemmar att delta i ett provval i respektive val genom att rösta på de kandidater man vill ska företräda medlemmarna. När detta är gjort så hålls nomineringsstämmor där ombud för respektive förening utser kandidater. Utan att ha insyn i de andra partiernas nomineringsprocesser så skulle jag nog påstå att Nya Moderaterna har det mest öppna och transparenta nomineringssystemet. Varje medlem för nominera vem  man vill till ett uppdrag och varje medlem får sedan rösta på vem man vill, och nomineringstämmorna brukar ta mycket stor hänsyn till medlemmarnas önskan.

Så var det även i mitt fall inför årets val. Jag blev nominerad till Riksdagen - Gävle kommunfullmäktige och till Landstingsfullmäktige och deltog i provvalet till desamma. På alla tre listor hamnade jag trea i provvalet och på de kommande nomineringsstämmorna så kom jag trea på Riksdagslistan, och eftersom vi Moderater ökade med 10 000 väljare i länet så blev jag Riksdagsledamot efter valet. På kommunfullmäktigelistan tror jag att jag stod på plats 4 eller 5 efter nomeringsstämman istället för plats 3 som var provvalsresultatet och på Landstingslistan bad jag att få stå sist... vilket jag också gjorde på den listan.

Det här verkar Arbetarbladet tycka är en nyhet så här 6 månader efter valet eftersom man ringer runt och ställer frågor om jag inte har får många uppdrag som sitter i Riksdagen och Gävle kommunfullmäktige. Det märkliga är att jag aldrig sett en artikel om Carina Blanks många uppdrag eller Raimo Pärssinen eller för den delen Sinnika Bohlin, som när hon var Riksdagsledamot även var ordförande i miljardbolaget Gavlegårdarna men det är klart, de är ju socialdemokrater och inte moderater....Raimo Pärssinen har varit (är) distriktsordförande för socialdemokraterna med allt vad det innebär och dessutom suttit i kommunfullmäktige i Hofors och har dessutom hunnit med att sitta i styrelsen för Arbetarbladet intressenter mm.mm och han har också haft tunga centrala uppdrag i Socialdemokraterna.

Jag tror att vi Moderater som numera representerar det nya statsbärande partiet får räkna med att media försöker hitta på nyheter om oss, och kan de inte hitta nyheter så försöker de skapa egna. Det är något som är nytt för oss och något som vi får vänja oss vid.

Själv ser jag fram emot att journalisten ringer till mig och ställer samma frågor som han nu har ställt till ett antal partivänner men ringer han tillräckligt många så kanske han hittar någon som är kritisk snart. Nyheten blir väl något i stil med; Hur ska Lars Beckman hinna med alla sina uppdrag...När den artikeln är publicerad så ser vi fram emot att han gör liknande artiklar om socialdemokrater.

Inga kommentarer: