Sidor

söndag 23 november 2025

Nu är det dags att höja hastigheterna på Sveriges vägar!

SVT Gävleborg och en rad andra medier uppmärksammar min enskilda motion om att det nu är dags att höja hastigheterna på Sveriges vägar.

2016 rasade det en debatt i Gävleborg där såväl region Gävleborg som enskilda kommuner protesterade mot att Trafikverket sänkte hastigheterna på länets vägar. Man angav då bl a miljöskäl till sänkningarna av hastigheterna. 

Sedan 2022 har vi en framgångsrik M ledd borgerlig regering i Sverige med ett Tidösamarbete i Sveriges riksdag. Regeringen har sänkt och minskat reduktionsplikten i kombination med kraftiga sänkningar av skatterna på drivmedel. Priset på diesel har sjunkit från S styret då priset toppade på 28.50 per liter. Det du kanske inte tänker på är att om mp/s regeringen hade fått fortsätta så hade man ökat reduktionsplikterna än mer i drivmedel och man hade höjt skatterna på drivmedel. Man ska inte utesluta att priset på en liter diesel hade kostat upp emot 35 kronor per liter istället för dagens runt 16 kronor.

Vi har också förbättrat reseavdraget och höjt det från 18.50 till 25 kronor per mil och vi har satt igång att förbättra vägunderhållet.

I Bulgarien är det 140 km/h på landets motorvägar och kan Bulgarien ha högre hastigheter så kan såklart även Sverige ha detsamma.

Jag jobbar aktivt i Riksdagens Bilnätverk med olika frågor kopplade till bilism och mobilitet i samarbete med MRF så den här frågan blir nu viktig att driva i alla olika sammanhang och valet 2026 kommer att handla om vi ska fortsätta förbättra för bilister i Sverige eller låta miljöpartiets ideologi styra trafikpolitiken. 






Inga kommentarer: