Interpellation:
Vad gör kommunledningen i Gävle för att E4:an mellan
Gävle och Söderhamn ska byggas ut till dubbelfilig motorväg?
I Sverige tar vi gör givet att man ska kunna ta sig fram med
bil, buss, tåg eller flyg oavsett väder. Det är också fullt rimligt i ett land
som har 4 olika årstider, och i stort fungerar det också väl.
Att det fungerar i de flesta fall att ta sig fram till
önskat resmål hjälper självklart inte oss när det blir extrema belastningar.
Frågan är då vad som är en extrem belastning och vad som är rimligt att
acceptera som bilist eller annan resenär. Ett återkommande problem i vårt län
är att den viktiga pulsen genom länet, E4;an mellan Gävle och Söderhamn
återkommande får stängas av, eller drabbas av reducerad tillgänglighet.
Häromdagen var det återigen en olycka som innebar att pulsen stängdes av ett
antal timmar. Varför blir det då så stora problem just på det
vägavsnittet?
En förklaring är förmodligen att det är en dubbelfilig E4:a
genom hela Sverige från Malmö upp till Gävle, där det sedan blir en enfilig
väg. Det säger sig självt att det då blir en flaskhals. Vid vinterväglag och
snö så betyder det också att plogbilar mm fullt naturligt gör att farten sänks,
när det bara finns en fil för de viktiga snöröjarna, och övriga trafikanter.
Att man vid större trafikhelger från myndigheternas sida
stänger av hela filer av E4:an för att få ett smidigt trafikflöde är klokt och
förståndigt, men ur ett infrastrukturmässigt perspektiv är det helt
oacceptabelt att man är tvungen att vidta den åtgärden. Det rimliga vore att
E4:an mellan Gävle och Söderhamn snarast upprustas till dubbla filer hela vägen
för en förbättrad trafiksäkerhet och ett bättre flyt i trafiken. Hur
mycket bättre E4:a hade vi inte kunnat få istället för att den mörkröda
regeringen slängde bort 100-tals miljoner i det onödiga och olyckliga bygget av
Förbifart Stockholm?
E4:an genom Gävleborg är inte enbart en fråga för Gävleborg
med tanke på den stora genomfartstrafik som sker genom vårt län utan vi är
porten till och från Norrland för såväl persontrafik som den tunga
yrkestrafiken. Det är alltså en självklarhet att inte den viktiga pulsleden ska
drabbas av återkommande avstängningar och förseningar, utan vi måste kunna
förvänta oss att den vägen ska fungera året runt, oavsett väder och vind, eller
storlek på trafikströmmar.
Här har kommunledningarna i Gävle och Söderhamn ett särskilt
stort ansvar i att frågan kommer upp på bordet.
2.
Vilka åtgärder har kommunledningen i Gävle
vidtagit för att påverka Trafikverket och Regeringen för att genomföra en
utbyggnad och ombyggnad av E4:an mellan Gävle och Söderhamn?
Lars Beckman
(M) kommunfullmäktigeledamot Gävle
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar