|
Dnr 2013:913
|
|
|
FÖRBUD MOT TIGGERI
Uppdragsgivaren vill
veta vilka länder i Europa som har infört förbud mot tiggeri. En överblick över
förbudets resultat och vilka påföljder som döms ut efterfrågas också.
Via samarbetsorganisationen ECPRD finns möjlighet att ställa
frågor till andra parlaments utredningstjänster. Detta är ett förfarande som
tar tid och man kan heller inte vara säker på att få svar från alla länder,
eftersom utredningstjänsterna har väldigt olika resurser. För precis ett år
sedan ställde det norska parlamentet en liknande fråga om tiggeri och förbud,
där det inkom svar från nio länder, varav Sverige var ett. Med tanke på
uppdragets tidsramar bedömer utredningstjänsten att de svar som redan finns i
ECPRD:s databas är ett tillräckligt underlag. För att få en överblick över den
kunskap som finns kring resultaten av förbuden har utredningstjänsten vänt sig
till riksdagens bibliotek samt till webbtjänsten expertsvar för att söka efter
artiklar, studier och rapporter i ämnet.
En europeisk utblick
Nedan beskrivs kort lagstiftning samt påföljder i de länder
som svarat på ECPRS:s fråga nummer 2013, Ban
on begging.
Österrike
Eftersom Österrike är en federal stat med nio provinser som
har egen rätt att lagstifta ser lagstiftningen kring tiggeri olika ut. Den
österrikiska utredningstjänsten bedömer att Wien, som är både huvudstad och en
egen federal provins utgör ett bra exempel på lagstiftning kring tiggeri. I Wien finns inget generellt förbud mot
tiggeri. Däremot är vissa sorters tiggeri förbjudna och straffbara, till
exempel att följa efter någon, att tigga aggressivt, att tigga professionellt
som medlem av en organiserad grupp. Det är också straffbart för vuxna att tigga
tillsammans med barn. Att tigga tillfälligt, för att klara sitt uppehälle under
en kort tid, är inte förbjudet.
Som påföljd för brott mot tiggerilagarna utdöms böter på upp
till 700 euro. Polisen har rätt att konfiskera ihoptiggda pengar och saker från
tiggarna.[1]
Danmark
I Danmark är tiggeri ett brott enligt brottsbalken. En
person som trots varning från polis tigger själv eller som tillåter en
underårig person i sitt hushåll att tigga kan dömas till fängelse i max sex
månader. En varning anses vara giltig i fem år. Straffet kan bortfalla vid
förmildrande omständigheter. Enligt en skrivelse från den danske
justitieministern år 2008 är andemeningen i lagen att den ska tillämpas
begränsat.[2]
Både förfarandet att först ge en varning och utrymmet att låta straffet
bortfalla medverkar till den begränsningen. Enligt Köpenhamnspolisen är det
vanligt att den som döms för tiggeri första gången inte straffas alls, andra
gången får en villkorlig dom på tio dagar, och tredje gången tio dagars fängelse.[3]
Finland
I Finland är tiggeri inte förbjudet. Det finns en debatt i
ämnet, och 2010 la den finska regeringen fram ett lagförslag i parlamentet om
ett förbud mot aggressivt tiggeri. Förslaget godkändes inte.[4]
Tyskland
Tiggeri upphörde att vara brottsligt i Tyskland genom en reform
av brottsbalken år 1974. Sedan dess är det bara tiggeri som kopplas till
bedrägeri som är straffbart. Tiggeri ses i stället som en fråga för allmän
ordning och regleras som sådan av lokala ordningsföreskrifter. Dessa utfärdas
av lokala myndigheter, och påföljden är böter. Att tigga tyst och stillsamt
anses inte vara störande för den allmänna ordningen eller kränkande beteende
och anses därför vara tillåtet. Aggressivt tiggande däremot är förbjudet enligt
många lokala tyska myndigheter. [5]
Nederländerna
Tiggeri är inte brottsligt i Nederländerna. Däremot kan
lokala myndigheter utfärda ordningsföreskrifter, och om tiggeri anses störa den
allmänna ordningen kan tiggaren bötfällas.[6]
Spanien
I Spanien ses tiggeri som en fråga om allmänhetens säkerhet,
och det är i princip en exklusiv statlig kompetens. Upprätthållandet av
säkerheten ska ske i samverkan mellan stat och regionala och lokala
myndigheter. Det innebär i praktiken att regelverket kring tiggeri ser olika ut
i olika regioner. I vissa regioner ses tiggeri som ett brott mot allmän
säkerhet, men inte i andra. I brottsbalken för hela riket tas särskilt upp att
det är förbjudet att använda barn eller omyndigförklarade personer att tigga. Påföljden
för det är sex månader till ett års fängelse. Om barnen utsatts för
människohandel, eller om de utsatts för våld eller hotats, eller försetts med
droger, är påföljden fängelse i ett till fyra år. [7]
Schweiz
Det finns ingen enhetlig lagstiftning som förbjuder tiggeri
i Schweiz. Kantonerna och städerna får själva lagstifta om saken. Geneve
förbjöd tiggeri 2008, och det finns förbud i Basel, Zürich och Lucerne. I Bern
är tiggeri tillåtet.[8]
Storbritannien
I Storbritannien är tiggeri förbjudet. Att skicka ut ett
barn för att tigga är också förbjudet. Påföljden är böter på 1 000 pund.
Det finns också ett förbud mot lösdriveri, som ger böter på 200 pund. Tiggare
som är aggressiva eller hotfulla kan lagföras för störande av den allmänna
ordningen. Mål där någon åtalas för tiggeri kan avgöras i domstol. Men polisen
kan också utfärda böter på plats om brottet gäller störande av den allmänna
ordningen.[9]
Resultat och konsekvenser av förbud
Professorn i socialt arbete Hans Swärd har studerat
konsekvenserna för tiggare och hemlösa när myndigheter vidtar åtgärder mot
människor som sover utomhus eller tigger. I artikeln ”Hemlösa och tiggare i det
offentliga rummet” från 2001 menar Swärd att effekterna av
preventionsprogrammen och förbuden är omdiskuterade. Företrädarna menar att
åtgärderna skapat tryggare citykärnor och att de utsatta fått hjälp att komma
bort från gatan. Motståndarna menar att de sociala problemen inte löses genom
förbud, utan snarare göms undan. En brittisk studie från 1999 visade att
tiggarnas situation försämrats av förbudet. De stämplades som kriminella och distansen
till samhället ökade. En del som bötfällts fortsatte att tigga för att tjäna
ihop pengar till böterna.[10]
En utredning tillsatt av det finska inrikesdepartementet av
ett förbud mot tiggeri fann att ett förbud skulle förebygga ett utnyttjande av
nödställda människor. Utredningen fann att tiggeri i Finland delvis var kopplat
till organiserad brottslighet och människohandel. Många tiggare förs till
Finland från utlandet, enligt rapporten, och många bor i läger som inte är
människovärdiga. Arbetsgruppen bakom rapporten förordade förbud både mot
tiggeri på allmän plats och mot att slå läger utan tillstånd.[11]
Forskaren i krimonologi Roger Hopkins Burke skriver i en
artikel från år 2000 kritiskt om förbud mot tiggeri och lösdriveri. Hopkins
Burke granskar de policier av noll-tolerans mot brott (däribland tiggeri) som
genomfördes i New York City och i London i mitten av 90-talet. Hopkins Burke
konstaterar att man inte kan tala om någon allmän nolltolerans av brott – snarare
om en vald geografisk plats som kan under en avgränsad tid hållas fri från
brott (under noll-tolerans projektet i New York anställdes 7 000 extra
poliser.) Artikeln för fram tre huvudsakliga argument emot nolltolerans emot
brottet tiggeri.
1. Det pragmatiska argumentet. Att kriminalisera tiggeri ger ingen kostnadseffektiv eller långsiktig lösning på problemen med fattigdom eller social utslagning i samhället.
2. Det normativa argumentet. Att kriminalisera de behövande och missgynnade i samhället är helt enkelt orättvist.
3. Hotet mot de medborgerliga rättigheterna. Det finns en risk att samhället blir mer intolerant mot de som inte anpassar sig enligt normen.
1. Det pragmatiska argumentet. Att kriminalisera tiggeri ger ingen kostnadseffektiv eller långsiktig lösning på problemen med fattigdom eller social utslagning i samhället.
2. Det normativa argumentet. Att kriminalisera de behövande och missgynnade i samhället är helt enkelt orättvist.
3. Hotet mot de medborgerliga rättigheterna. Det finns en risk att samhället blir mer intolerant mot de som inte anpassar sig enligt normen.
Hopkins Burkes utgångspunkt är att de människor som tigger
tillhör en grupp människor som exkluderas från samhället, som är utsatta och
har rätt till hjälp, stöd och hänsynstagande. Det finns, menar Hopkins Burke,
ett behov av att reglera tiggeri på så sätt att allmänheten har rätt att leva
sina liv utan att bli skrämda och hotade, tiggare själva har rätt att inte
skrämmas eller hotas av mer aggressiva tiggare, tiggare har rätt att inte
utsättas för hånfullhet eller fysiskt våld av en fientlig allmänhet. Artikeln
lyfter fram en intervjustudie från Leicester där polisen arbetat på ett lyhört
sätt med tiggeri, genom att beivra aggressivt och hotfullt tiggeri samtidigt
som man försökt hjälpa de vanliga timidare tiggarna. Erfarenheterna från det
arbetssättet beskriver Hopkins Burke som positiva. För att en sådan strategi
ska lyckas krävs ett samarbete mellan polis, socialtjänst och
frivilligorganisationer, samt en politisk vilja att integrera de exkluderade
grupperna tillbaka in i samhället, skriver Hopkins Burke.[12]
1 kommentar:
samt en politisk vilja att integrera de exkluderade grupperna tillbaka in i samhället, skriver Hopkins Burke...
Ha ha ha och varför har ingen land eller nation lyckat inte med detta din dumma professor Hopkins, jo jag ska svara varför, för att cigenare är kanske inte intresserade av att bli integrerade i samhället och jobba som alla andra normala europeiska medborgare, det krävs lite mer att anstränga sig än att bara tycka synd om sig själv och utnyttjar folk med sina artisterier på almän plats.
Vakna upp sverige och låt inte bli manipulerade av parasiter och professorer som är bara intresserade av att blir godkända som någon slags av cosmopoliter och som rädar världens fattigdom med era pengar
Skicka en kommentar