Sidor

söndag 24 november 2013

Mitt anförande på M nomineringsstämma


Det här är mitt anförande som jag höll/skrev till  på M nomineringsstämma i Bollnäs.Allt kom inte med eftersom vi bara hade 3 minuter till förfogande men eftersom jag har skrivit det så tänkte jag delge dig som trogen läsare av bloggen hela anförandet;
Tack för ert förtroende att representera hela länet i riksdagen sedan valet 2010 ..
Åren har gått väldigt fort ochjag tycker nyss att det var nomingstämma inför valet 2010.
För er som inte känner mig:

Jag är tillsammans med Helen sedan 1986  och tror alltså på långsiktiga förhållanden. Jag är född och uppvuxen i Norrbotten,  Boden  och har två döttrar  Victoria och Isabella, 20 år, som har en funktionsnedsättning. Det betyder att jag personligen har 20 års erfarenhet av just funktionshinderfrågor.
Jag har lärt känna länet under mina 8 år som regionchef på Svenskt Näringsliv och det är därför som jag beskriver mig själv som hela länets riksdagsledamot. Jag är också delägare i ett företag med 2 anställda, förutom de tjänster vi köper till företaget.

Jag är verksam i Skatteutskottet och har förmånen att få jobba nära finansminister Anders Borg och i de frågor som berör alla människor och företag

Under mandatperioden som har gått har jag varit ledamot i vallagskommitten och varit med och tagit fram konkreta förslag till förbättringar av vårt valsystem. 

Jag har också haft förmånen att vara med i arbetsgruppen i Riksdagsgruppen för vårt landsbygdsprogram som heter 40 punkter för en levande landsbygd

- Det är viktigt att vi moderater har en politik för hela Sverige. Lyset ska inte släckas efter vägarna av Trafikverket och företag i landsbygd behöver bättre villkor jmf med storstaden. Vi ska inte acceptera en rovdjurspolitik som bestäms av miljöpartister som bor på södermalm. Vi ska inte acceptera ett nationellt dubbdäcksförbud. Det skulle göra hela Sverige till en isbana utanför tullarna!

Mot vår politik står s, v och mp politik.

 Vi Moderater ska tillsammans vinna valet på frågan om jobb och företagsamhet som ger mer resurser till välfärden!

 S vill fördubbla arbetsgivaravg f unga. Det berör 29000 väljare i länet. S vill införa kilometerskatt på 14 kronor per mil för tung trafik. S vill snabbavveckla kärnkraften som är ett allvarligt hot mot jobben i Gävleborg. S vill fördubbla momsen på mat på restauranger, där över 3000 personer arbetar i Gävleborg. S vill försämra rut och rotavdraget  som har underlättat vardagen för många människor och skapat jobb i företagen i länet. V och mp kräver återinförd fastighetsskatt och arvsskatt. Enligt Riksdagens utredningstjänst skulle en barnfamilj förlora   -16000 kr/ år med S politik, -25000/år med mp politik och med vänsterpartiets budget skulle samma barnfamilj förlora  59000 kr / år

Varför skulle någon som bor och arbetar i Gävleborg vilja rösta på s v eller mp ?

 Om jag får ert förtroende så tänker jag, varje dag ställa frågan till s hur en skattechock på barnfamiljer och företag kan skapa jobb i Gävleborg. Kommer valet i Gävleborg att handla om jobben, företagsamhet och ekonomi så kommer vi Moderater att göra det bästa valet någonsin! Tillsammans är vi starka!

Inga kommentarer: