Sidor

tisdag 30 juli 2013

Mer än märkligt utspel från centerpartiet i Gävleborg mot oss moderater i GD idag..

Centerpartiet i Gävleborg sitter i landstingsledningen tillsammans med mp och s. Det betyder att en borgerlig väljare som röstade för en annan landstingsledning i valet 2010, och som lade sin röst på centerpartiet, i varje fall fick fortsatt s styre i landstinget.

Nu senast så var det en nyhet om att kvinnor som föder barn i Gävleborg skickas hem redan efter 6 timmar. Detta till skillnad från andra landsting som låter nyförlösta kvinnor stanna kvar i värme och tryggheten på sjukhuset i upp till tre dagar. Jag kommenterade självklart detta på facebook, vilket har fått centerpartisten (som alltså är en del av ledningen av den usla sjukvården i länet) kennet Nilshem att gå till personangrepp på mig i GD. Svar är inskickat av mig till tidningen och det blivande landstingsrådet Patrik Stenvard har kommenterat inlägget på sin blogg.

Den enkla frågan som jag ställer till centerpartiets landstingsgrupp är - vill ni ha en förändring av sjukvården till det bättre genom ett alliansstyre i landstinget Gävleborg? Frågan går att besvara ja eller nej. Det är ett viktigt besked som väljarna förväntar sig ett svar på. En allmänborgerlig väljare i Gävleborg som inte vill ha en fortsatt dålig sjukvård måste självfallet rösta på de partier som vill ha en förändring av sjukvården till det bättre, och det var nog många som c väljare som kände sig lurade efter valet 2010 när c gick i samstyre med just s. I de kommuner i länet som före valet 2010 styrdes mellan s och c, så blev närmast c utplånade. Nilshem kommer från Bollnäs, tror jag, och det är bara att läsa hur det gick i kommunvalet för c på val.se

Jag är den första att välkomna in centerpartiet Gävleborg i landstinget in i värmen för ett maktskifte i Gävleborg men vill man vara i allians med s inför valet 2014 så ska jag också vara den första som berättar för en allmänborgerlig väljare att man bör rösta på de partier som vill förbättra sjukvården, inte fortsätta den långa ökenvandringen som innebär att vi ligger sämst till i alla nationella rankinglistor, och som gör att läkarna flyr från vårt län, inte till.


Inga kommentarer: