Sidor

söndag 15 juli 2012

Påverkar journalisters politiska sympatier valresultatet i Sverige?

I dagens Gefle Dagblad finns det en stort uppslagen artikel om en ledande socialdemokratisk kommunpolitiker på redaktionell plats, och s har startat en personvalskampanj för en ledande socialdemokratisk riksdagsledamot genom en köpt annons. Om detta twittrade jag i morse - och konstaterade att s har inlett sin valkampanj. Som en bisats ställde jag frågan inom parantes om det var en köpt (?) artikel i GD.

Detta ledde till en våldsam storm i det lokala medialivet där några journalister ställde sig på tå och försvarade sitt oberoende gentemot annonser. Det är bra att det finns en hög integritet hos de enskilda journalisterna men den stora frågan under våren har inte varit just detta- att journalister skulle låta sig påverkas av annonsörer utan den om vad det betyder att 8 av 10 journalister röstar på en eventuell röd-grön regering. Om detta har DN debatt handlat, Mediavärlden har haft artiklar om det liksom Dagens Media mm. Men i GD och AB har det inte varit någon som helst debatt. Om mitt lilla enkla twitterinlägg kan skapa en lokal debatt om det så vore det bra.

De väl ansedda Nordiska Mediadagarna har gjort en undersökning om journalisterns politiska hemvist och konstaterar att det finns en kraftigt överrepresentation av vänstern hos journalister i Sverige och en underrepresantation av borgerliga journalister. Vad betyder det för den lokala journalistiken? Om det är så även i vårt län - så skulle det kunna betyda att morgontidningar och eternmedia väljer att belysa frågor ur ett vänsterperspektiv och undvika att ställa frågor ur ett allmänperspektiv.

Låt oss ta energifrågan exempelvis. Där har Riksdagens utredningstjänst gjort en gedigen rapport om konsekvenserna av en kärnkraftsavveckling för vårt län och vad det skulle betyda för alla anställda i exportindustrin. Den beskriver vad som skulle hända med kostnaderna för exportindustrin om priset stiger. Om detta har inte Gefle Dagblad skrivit men väl Arbetarbladet, Sandvikens Annonsblad Gestrike Magasinet, Företagsbladet och Radio Gävleborg. Men en GD läsare har fortfarande inte fått ta del av rapporten. Det kan självklart ha hänt andra saker som var mer intressanta än just det men det har varit många inslag om vindkraft mm men inte ur perspektivet - leder det till högre eller lägre energipriser för elkonsumenten.

Kent Asp beskriv frågeställningen på DN debatt tidigare i år och han konstaterar att han inte längre kan utesluta att journalisternas åsikter inte har påverkat valresultatet.

Asp skriver;

 2011 års undersökning placerade sig 63 procent av journalisterna till vänster om skalans mittpunkt (5), och 48 procent klart till vänster (skalsteg 0–3). Det finns dock skillnader mellan olika grupper av journalister. Kvinnliga journalister står mer till vänster än män, journalister i Sveriges Radio och Sveriges Television står längre till vänster än journalister i dagspress och kommersiell radio och tv, och bland yngre journalister är andelen som placerar sig klart till höger dubbelt så stor som bland äldre journalister










1 kommentar:

Anonym sa...

Anledningen till att journalister som verkar i verkligheten har vänstersympatier är för att dom har daglig kontakt med verkligheten. Ser man däremot på kontorsjournalister inom politik och ekonomi så är det stort överslag till höger. I ett fritt samhälle så står det även högermänniskor fritt att utbilda sig till journalister och bevaka samhälle och verklighet. Varför gör ni inte detta? Är högern generellt för åsiktsregistrering av journalister? Själv tycker jag att alla tidningar bör markeras ifall dom är höger eller vänster så alla vet att det som i praktiken publiceras kan vara vinklat. Vilket det är då 90% av all media i sverige är högervriden och bla. gör att alliansen kan vinna val osv. Vad tycker du om en sådan markering?