Det man däremot vet är att tunnelbanan orskar stora hälsoskadliga utsläpp av partiklar. Hör du någon politiker i Stockholm som vill förbjuda tunnelbanan eller på allvar ta tag i de partikelutsläpp som sker där?
DN uppmärksammar att mina partivänner i Stockholm vill införa avgifter för dubbdäck men ett sådant beslut skulle få allvarliga konsekvenser för trafiksäkerheten i hela Sverige.
RUT skriver:
Genomgångna studier
och rapporter är samstämmiga. Det råder consensus inom forskningen om att själva
partikeltypen som dubbdäck river upp från vägbanan är hälsovådlig.
Minskad användning av dubbdäck minskar mängden utsläppta
partiklar, och förbättrar luftkvaliteten (ceteris paribus).
Det går alltså inte att säga något i stil med ”när
dubbdäcksanvändningen minskar med x procent förbättras hälsotillståndet si och
så mycket, eller minskar antalet relaterade dödsfall si och så mycket”. Det
finns inga kvantifieringar och inga disaggregerade gränsvärden för nivån när
partiklarna som just dubbdäck genererar kan anses skadliga, eller någon önskvärd
nivå. Partikelbidraget från dubbdäck och just det bidragets hälsoeffekter, eller
de hälsoeffekter minskad användning av dubbdäck ger, är alltså oklart.
Dubbdäcksanvändning är bara en av flera källor till
partikelutsläpp, och inte nödvändigtvis den största källan till farliga
partikelutsläpp[1].
Vägbyggen, fordonsavgaser, användning av salt och sand, tunnelbanan etc.
genererar partikelutsläpp. Partiklar insamlade från tunnelbanan i Stockholm ger
upphov till mycket mer skador på cellerna DNA, än de andra testade
partikeltyperna, exempelvis partiklar som bildas i gatumiljö. Däremot gav
partiklar från gatumiljö störst inflammatorisk effekt i odlade celler.
Partiklar som uppstår från vägslitage, insamlade i speciell testlokal, gav
upphov till inflammatorisk effekt och skador på DNA.
När det gäller specifikt dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm är anledningen till förbudet att under förra året överstegs EU:s gränsvärde för farliga partiklar hela 65 gånger på Hornsgatan, mot tillåtna 35 gånger. Enligt stadens utvärdering för i år har antalet fordon med dubbdäck minskat efter förbudsinförandet. Andelen dubbdäck låg under vintermånaderna på 40 procent jämfört med 50 procent på andra gator i staden.
Forskare vid Statens Väg- och
Transportinstitut, VTI, ifrågasätter dock hur verkningsfullt dubbdäcksförbud på
Hornsgatan är. Forskarna Roger
Pyddoke och Lena Nerhagen vid VTI:s enhet för Transportekonomi, har studerat genomförandet
av miljöbalkens miljökvalitetsnormer för kvävedioxid och partiklar i luft.
Syftet har varit att analysera hur besluten för genomförandet framför allt har
belyst de samhällsekonomiska konsekvenserna.
Ett exempel som anges är dubbdäcksförbudet på Hornsgatan som har genomförts för att få bukt med de förhöjda halterna av skadliga partiklar.
Pyddoke undrar dock om genomförandet verkligen har fått
önskad effekt. Men man kan till exempel enlig Pyddoke tänka sig att de som har
dubbdäck och där den kortaste vägen mellan start- och målpunkt är via
Hornsgatan, väljer att istället att åka en omväg. Det leder i så fall till att
de river upp fler partiklar på andra gator i stan, vilket kan leda till högre
partikelhalter och större hälsoeffekter än de som skulle ha uppstått på
Hornsgatan.
Några studier som resulterat i kvantifierade hälsoeffekter
av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm och Kungsgatan i Uppsala, har
inte heller stått att finna.
KÄLLOR
– Institutet för
arbets- och miljömedicin vid Karolinska institutet,
”Miljörapport 2009”; www.ki.se
– Department of Biosciences and Nutrition, Karolinska Institutet;
”Particularly Harmful Particles?- A study of airborne particles
with a focus on genotoxicity and oxidative stress”, Hanna Karlsson (2006)
–
Trafikverket:“Dubbdäck. Regler och erfarenheter från utlandet (2008)
– Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI: www.vti.se
Intervju med forskare från VTI:
with a focus on genotoxicity and oxidative stress”, Hanna Karlsson (2006)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar