Sidor

lördag 4 februari 2012

Ockelbo kyckling får stor hjälp av Falah, slaktare från Irak som nu arbetar hos dem.

Arbetarbladet skriver om Ockelbo Kyckling som först tog emot Falah från Irak som praktikant men som nu anställt honom tack vare det lärlingsprojekt LOTS som kommuner bedriver för att med snabba och aktiva insatser hjälpa nyaanälda utrikesfödda i jobb.

Det är också nyckeln till en lyckad integration. Att man snabbt kommer ut på arbete där man lär sig språk och får sociala kontakter. Under tidigare s-styrda regeringar så fick inte utrikesfödda komma i arbete förrän man hade passerat den ena SFI kursen efter den andra men numera så kan man alltså snabbt komma i jobb. Det är till gagn för den som kommer hit, men även för de arbetsgivare som då får möjlighet att anställa kvalificerade personer.

Sverigedemokraternas och andra rasistiska partiers lösning på integration är att slänga ut de 580 000 utrikesfödda som arbetar i Sverige varje vecka, och de över 100 000 utrikesfödda svenskar som driver företag, och det skulle också betyda att alla dem som arbetar i ett företag som drivs av en utrikesfödd också skulle bli arbetslösa men vad bryr sig rasisterna om det?

Arbetarbladet skriver:

34-årige Falah Sajah, som arbetade på ett slakteri i hemlandet Irak, kom till Ockelbo för drygt tre år sedan. Då var Lots-projektet nystartat.Samtidigt växte Siw Perssons företag Ockelbokyckling och Siw och maken Kurt hade svårt att hinna med allt arbete i slakteriet.
Arbetscoacherna på Lots såg genast möjligheterna för Falah att få en praktikplats inom ett yrke han redan kunde utan och innan. Men Siw var tveksam.
– Jag var så väldigt rädd att det inte skulle fungera och så skulle vi bli tvungen att avsluta praktiken och att jag skulle göra Falah ledsen. Men när Falah kom var det som med hundvalpar – inte kunde jag säga nej, skrattar Siw varmt och fortsätter.
– Och jag är så tacksam att de var ihärdiga och övertygade mig. Jag är sååå glad att jag har Falah. Han är fantastiskt duktig och noggrann och vi skulle inte klara oss utan honom, säger Siw, som tycker att Lots har varit ett oerhört lyckat projekt.

Inga kommentarer: