Sidor

torsdag 27 januari 2011

Orimligt beslut att dra in alkoholtillståndet för Brynäs IF! Som vanligt skämmer Gävle kommuns tjänstemän ut sig - den här gången över hela Sverige!

Förmodligen är det så att man kan gå in på vilken idrottsarena (eller restaurang) som helst i Sverige som serverar alkohol så kommer man att kunna hitta anledningar till att dra in alkoholtillståndet, vilket beror på att alkohollagen är så utformad.

Därför är det viktigt att de tjänstemän, eller i det här fallet en kvinna, att hantera alkohollagen med någon form av proportion till vilka fel eller brister man tycker sig hitta.

GD skriver  om anledningen till att man drar in tillståndet och jag har också pratat med min partivän som varit med och fattat beslutet. Det framstår inte som en rimlig proportion att dra in hela alkoholtillståndet för att man inte bytt ut styrelsen i bolaget på pappret, utan här hade man enkelt kunna påpeka det för Brynäs så hade man säkert gjort det på en timme. Att man hittar en full 15 åring inne på arenan är också mycket olyckligt men vem vet hur han berusat sig?

Jag hoppas att Brynäs nu överklagar beslutet och snabbt byter ut styrelsen på pappret men politikerna i nämnden bör också ställa sig frågan om man vill ha en ansvarig tjänsteman i de här frågorna som så uppenbart har en mycket dålig relation till branchen i Gävle. Det är faktiskt politikens ansvar!!

22 kommentarer:

Anonym sa...

Delar din kritik av kommunens handläggare men beslutet när det gäller Läkerolen var korrekt. De hade fått fler varninga och chans att rätta till det.
Blandas diskussionen ihop när det gäller handläggarana med ett uppenbart brott mot serveringslagen blir resultatet att vi inte får till en förändring

Anonym sa...

Jag läser:
"Jag hoppas att Brynäs nu överklagar beslutet och snabbt byter ut styrelsen på pappret men politikerna i nämnden bör också ställa sig frågan om man vill ha en ansvarig tjänsteman i de här frågorna som så uppenbart har en mycket dålig relation till branchen i Gävle"

Det är EN mening, utan ett enda kommatecken. Det ÄR en riksdagsledamot som skriver, inte konstigt att vi vanliga medborgare har svårt att förstå makten.
Dessutom så blandar Lars både äpplen och päron.

Anonym sa...

Det är sånt här som gör att man inte röstar på Moderaterna... Du Lasse, om någon, skämmer ut Gävle!!

Det var ett rätt beslut som togs ang alkoholtillståndet, och om inte du kan gå och se ishockey utan att dricka alkohol bör du stanna hemma och troligen söka hjälp för ditt beroende.

glapp sa...

Jag tycker att du verkar vara en pajas. Att hänvisa till det faktum att alla andra får göra det, ("Förmodligen är det så att man kan gå in på vilken idrottsarena...") luktar väldigt mycket sandlådenivå. Gör du samma sak när du blir stoppad för fortkörning ("Men snälla konstapeln, alla andra kör ju också för fort.")? Eller när du går mot rött? Eller vad fan som helst? Att polisen omhändertar en 15-årig pojke är ju inget annat än en katastrof. Och förresten, vad spelar det för roll hur han hade berusat sig? Oavsett vilket så är det ju ett brott mot alkohollagen som föreligger.

Och i ett rent (nåja) idrottsligt perspektiv påtalar denna nyhets genomslag bara vad resten av hockeyvärlden redan vet: man måste vara packad för att kunna med att se Brynäs spela hockey.

Trött på dubelmoral sa...

Lars Beckman, det är ganska spännande att du tycker att Gävle kommun bör sätta sig över lagen i sin myndighetsutövning.

Om du har pratat med någon av dina partivänner så bör du dessutom vara medveten om att att samtliga moderater i utskottet röstade för förslaget utan reservation...

Picus.V sa...

Så du menar att lagen är så dåligt skriven att den ska man inte bry sig om?
Det håller inte Beckman.

Du kan inte klandra tjänstemännen för att lagarna och reglerna är dåligt skrivna.
Och varken du eller jag kan -om vi blir stoppade för fortkörning– hävda att "Det var en annan som körde om oss i ännu högre fart för 10 minuter sedan"...

Lars Beckman sa...

Jag ska svara på alla kommentarer senare idag men jag är på väg i ett möte just nu, men bara för att svara på en av kommentarerna. Jag dricker inte alkohol själv.

Anonym sa...

Jag skäms över att vara Moderat när jag läser din blogg. Alla åtgärder för att stävja supandet är välkomna. Har du själv varit på Läkerolen och sett spektaklet? Det är inget som har med idrott att göra.

Pinsamt sa...

Innan jag skriver mitt inlägg vill jag bara påpeka att jag ej röstar på Moderaterna eller dricker alkohol i större mängd. Det blir en öl varannan månad i genomsnitt. Då menar jag verkligen EN öl. Jag har också haft säsongskort i väldigt många år.

För det första så har denna kvinna innan varit kritisk till Mackmyra om jag förstått det hela rätt. Denna person var även emot att förnya utskänkningstillståndet efter utbyggnationen av Guldbaren i Läkerolarena inför denna säsong.

När jag vistats i barerna så har mina vänner, som är 25+, alltid fått visa leg. Det har varit stenhårt de gånger jag varit där. Att det finns drägg som inte kan sköta sig efter ett par glas vin är ingen nyhet. Det finns sådana överallt men det är knappa procenten. I tisdags i samband med AIK IF hemma blev EN person av 5000st omhändertagen för fylleri. Detta är bara ett exempel.

Att det sen springer omkring minderåriga som är påverkade av alkohol är en helt annan sak. Det betyder INTE att de varit i barerna och fått i sig detta. De tar MED sig spriten in i arenan. Detta bekymmer finns ÖVERALLT runtom i Sverige när det är evenemang. Jag säger inte att det är rätt men tyvärr existerar detta. Nu pratar vi även några få individer och knappast en större del av ungdomar. Det är mer ett problem i uppfostran än något Brynäs IF kan rå för.

Jag, som Gävlebo, skäms över detta beslut. Det förstör inte bara för människor som vill ta en öl inför match, det förstör också för Brynäs IF som får in pengar genom barerna och besökare som vill ta en öl.

Anonym sa...

Shame on you Beckman. Måste du påtala att tjänstemannen är en kvinna?? Tyder på ett kvinnoförakt. Dessutom var beslutet korrekt. Kanske Läkerol Arena ska testa att använda sig av seriösa krögare och folk som kan branschen istället, när det gäller restaurang och pubar.

Anonym sa...

HELA Läkerolarena är serveringsyta vilket innebär att det är tillståndshavarens SKYLDIGHET att kontrollera att ingen alkohol tas in på arenan!
Korrekt beslut, många varningar, upprepade misstag leder till indraget tillstånd - gäller ALLA tillståndshavare! Varför ska det inte gälla denna servering?

Brynäs har ett större ansvar än "vanliga" krogar då deras verksamhet riktar sig till ungdomar/barn!

Jag är STOLT över att vara kommuninvånare o skattebetalare i Gävle med så kompetenta tjänstemän!

Picus.V sa...

Lars Beckman. jag har följt dig här sedan förra våren.
Jag minns SOS-kiosken och hur du klagade på kommunens tjänstemän för att de inte följde önskemålen där till punkt och pricka utan någon annan eftertanke.
Jag minns Mackmyra och deras "kreativa lösningar" angående vissa utskänkningstillstånd.

Jag minns också GIF och FastParters stora planer för Strömvallen och hur "fel" det var att inte deras krav och önskemål omedelbart tillgodogjordes.

För några dagar sedan var det handikapptillstånden och nu är det utskänkningstillstånd på en idrottsarena...
Det lyser igenom Beckman.
Gävle kommun är "usel" och detta för att vi inte har en moderatledd allians i toppen. Politisk smutskastningspropaganda är ditt vapen, De fina orden om "Hela länets riksdagsledamot" ger mig en väldigt dålig smak i munnen.

Skärp dig...

Lars Beckman sa...

Tack för alla kommentarer idag här på bloggen! Det är många inom branchen som hört av sig till mig idag - och ja - det är uppenbarligen så att den alkoholhandläggare som s - v och mp anställt har kommit helt på kant med näringen i Gävle.

Det vore intressant om media också granskar den koppling som kan finnas mellan enskilda utbildningsföretag inom alkohollagstiftningen och enskilda alkoholhandläggare i kommuner i länet.

Anonym sa...

Du har inte mitt stöd längre.
Läs beslutet. Erkänn att det är korrekt.
Annars har din röst inget värde i reformeringen av socialnämndens arbete.

Anonym sa...

Du sitter i riksdagen och bör representera FOLKET.

1. Hur känns det nu, när alla tycker du har fel?

2. Varför kan du inte vänta med din dolösa kritik tills förvaltningsrätten kommit med sin dom?

3. Varför kritiserar du kommunen? Vika motiv har du för detta agerande?

4. Är du missnöjd med nuvarande alkohollag? Har du lämnat motioner som, om de bifallits, skulle ha ändrat kommunens beslut?

/Lennart ASronsson

Fanny sa...

Det är fett problematiskt att du inte bara tycker dumma saker, utan att du faktiskt uppmanar till att inte följa lagen. Alltså nån måtta får det ju vara, Beckman.

Anna, kroganställd sa...

I en kommentar från 13.05 skriver du: "Jag ska svara på alla kommentarer senare idag men jag är på väg i ett möte just nu". Trist att du sedan ångrar dig och väljer att inte bemöta diverse synpunkter och frågor som uppkommit i kommentarerna. Du är väl en sån där lyssnande politiker. Not.

Spyr på dig sa...

Vilken jäkla nolla du är Beckman, efter såna här pinsamma uttalanden så kan du glömma att du får folkets förtroende nästa gång.

Du vågar inte stå för de du spyr ut dig och ljuger dessutom attdu ska bemöta frågor här!?

Det är som man alltid säger, svin ska skit ha, du är en politiker alla ångrar att de valde!!

Anonym sa...

Hoppsan, så fort alkohol och idrott nämns i samma mening ska alla 14 medlemmarna i IOGT/NTO in och kommentera. Någon koll på hur det ser ut i verkliga livet har man inte utan går på med all propaganda man fått lära sig på sina sektmöten.

En liten upplysning: alla som är fulla på en hockeymatch har inte berusat sig i arenans barer! Tro det eller ej men det festas en hel del innan matcherna, både på krogar och på bortafansens bussar. Alla som dricker i barerna är inte heller fulla. Snarare är det någon enstaka som är det, men det vill inte dessa sektmedlemmar veta av.

Sen är det stor humor att en massa kommunister som tex Picus.V helt plötsligt tycker att man alltid ska följa lagen till 100%. Vi vet ju hur det brukar se ut när vänsterkanten demonstrerar, med stenkastning, skadegörelse och störande av ordning som följd.

Anonym sa...

Den mest intressanta frågan är hur övriga elitserielag kan få behålla sina serveringstillstånd. Jag besöker samtliga elitseriearenor under en säsong (och vissa allsvenska också) och Läkerol Arena skiljer sig inte på något sätt från övriga arenor när det gäller ordningen i restaurangerna. Det här måste handla om en unik incident, vilket också bekräftas av att föregående varning är daterad 2007.

Så ur det perspektivet har givetvis Beckman rätt. Varför vill tillståndsmyndigheten utmärka sig just i Gävle?

TH sa...

Ibland kan jag fundera över om jag skulle röstat på moderaterna istället i senaste valet. Men nu inser jag att då hade jag kanske röstat fram dig Lars Beckman, och det hade känts riktigt dåligt idag.

Jag har fortfarande en måhända bisarr fantasi om att riksdagsledamöter tar sitt uppdrag på allvar och respekterar den ordning vi har i samhället kring myndighetsutövning och beslut. Flera kommentarer framhåller att du borde skämmas och liknande. Jag kan inte annat än hålla med, framförallt för att du beter dig så oerhört respektlöst mot en enskild tjänsteman som inte gör annat än sköter sitt arbete. Din högstadietid är över sedan länge, bete dig som en vuxen och som en riksdagsledamot. Eller lämna riksdagen. Och varför inte Gävleborg också?

Anonym sa...

Hela nykterhetsrörelsen verkar vara på tå hela 14st samt någon rödvinskommunist vid namn Picus V dubbelmoralernas mästare! Vi bor 95800 personer i stan 2% tillhör nykterhetsrörelsen då kan ingen inbilla mig att Beckman har fel bara för att man hittar 96% av deras medlemmar i denna blogg. Varför ska någon som hatar alkohol och förmodligen idrott bestämma vad jag ska få göra??? Nyktrhetsrörelsens anfallsstrategi är söndra och härska men den håller på att falla sönder precis som diktaturerna i Tunisen och Egypten, folk vill ha mer inflytande och bestämma själv i sitt liv men det är väl en uppfattning Picus V inte delar.
Alkohollagen är öppen för tolkning, mycket olyckligt och allvarligt vilket medför att man kan starkt ifrågasätta dom bedömningar tjänstemannen gjort som tex att folk var mycket berusade och stökiga. Har tjänstemannen någon som helst relevant utbilning i frågan för att göra den bedömningen onormalt bara bevistar symfoniorkestern framträdande kan man undra hur man upplever Brynäs-Djurgården. Var går gränsen för att någon ska bedömma att en annan person är berusad och skulle det vara olagligt i någon form?? Minderåriga blev tagen av Polisen på Läkerol Arena för dom var berusade dom blev inte tagna i någon restaurang där det finns vakter och restaurang personal dom gick helt enkelt in igenom entrén genom att visa sin biljett för personal som arbetar helt frivilligt som då skall göra en bedömning som hon/han ej känner till och rapportera till ordningsvakterna eller är det inte så att man inte skall göra det... Skulle se chaufförerna på Stadsbussarna ringa till Polisen varje gång en misstänkt berusad minderårig kliver på bussen en lördagkväll.

Vi måste få alkoholhandläggare som jobbar med kunderna ej emot dom, i kommunen pratas det om medborgarnas påverkan på utvecklingen av våran stad hur vi vill ha det i framtiden defenitivt inte att 14 IOGTare och en rödvinskommunist styr mitt och 95800 andra medborgares liv.