Sidor

söndag 5 december 2010

Bra ledare i DN idag om samspelet mellan Riksdagsledamöter och omvärlden.

Elin Lundgren, sosse från Gävle som sitter i Riksdagen, sa i GD för någon vecka sedan att hon aldrig skulle gå på någon middag mm där hon skulle påverkas. Samma Elin gick sedan på middag på slottet hos Kungen....

DN har en bra ledare i ämnet idag.

Min inställning i den här frågan är samma som jag gett uttryck för sedan jag blev Riksdagsledamot. Man måste umgås flitigt med omvärlden och få många inpulser från olika intressenter. Ibland blir det över en kopp te (oftast) men ibland blir det lunch eller middag. Jag som Riksdagsledamot måste självklart selektera informationen från vem den kommer. Om ATG bjuder på middag på Solvalla så vet jag att syftet är att man vill behålla spelmonopolet (som jag vill avveckla) och kommer då att värdera informationen från det hållet.

I veckan träffade jag RBU, Riksförbundet för rörelshindrade barn och ungdomar. Vi hade ett mycket bra samtal där deras förbundsledning kunde hjälpa mig med praktiska frågor där vi har en gemensam syn på en hel del frågor. Det mötet kommer att leda till vidare ageranden i Riksdagen och i mina kontakter med ansvariga ministrar och statssekreterare.

Klicka på rubriken så kommer du till dagens ledare i DN om lobbyister.

Inga kommentarer: