Sidor

fredag 17 september 2010

Vad är det som säger att inte miljöpartiet lyckas med sitt mål att höja bensinskatten till 20 kronor per liter?

Miljöpartiet vill höja bensinskatten kraftigt. Så kraftigt att det skulle innebära att många många familjer skulle påverkas mycket negativt. Redan det förslag som de tre röda partierna är överens om som innebär att en tank blir 30-40 kronor dyrare per tillfälle är att ta ett konsumtionsutrymme från svenska folket och oss i Gävleborg.

Tänk nu tanken att Peter Eriksson verkligen hamnar i regering. Vilka garantier har du för att inte miljöpartiet kräver av s, med stöd av v, att bensinskatten ska höjas kraftigt?

Det är bara att titta på hur mp agerat tidigare med krav på höjda drivmedelsskatter och höjda elskatter för hushållen, för att förstå att det är precis vad de kommer att kräva av en socialdemokratisk regering. Mona Sahlin har stängt väl fungerande kärnkraft tidigare, med kraftigt pris som följd, och kommer säkert att göra det igen. Pappers och Transport är de två fackförbund som borde protestera våldsamt tillsammans med Metall mot den här politiken, men man viker sig för lojaliteten till makten och partiet istället för att bry sig om medlemmarnas bästa och jobb.

Det är beklagligt och jag tror att både LO och S skulle tjäna på att klippa sina band. Om inte det blir fallet så blir det bara en liten politisk gren kvar som blir en facklig verksamhet, medan de som vill inte vill stödja s lämnar facket.

Inga kommentarer: