Gefle Dagblads redaktion (klicka på rubriken) har utförligt beskrivit problemet som den funktionshindrade Karin Dehlen fick när hon besökte Gävle i helgen. Först kunde hon inte boka X2000 eftersom SJ inte har fått ordning på sin rullstolslyft efter några års krångel. Sedan klev hon av tåget i Gävle och där var hissen trasig så räddningstjänsten fick rycka ut och hjälpa henne från perongen och som grädde på moset gick permobilen sönder och Landstinget Gävleborg har ingen jour för att få den lagad...
Nu har det statliga bolaget SJ uttalat sig om sitt ansvar för att sina kunder ska kunna ta sig till och från tåget på järnvägstationen och enligt SJ har man inget som helst ansvar för sina kunder. SJ kör bara tåg säger pressjouren.
Jämför det gärna med flygbolagens service när man flyger med någon som är funktionshindrad. Där får man assistans från biljettluckan till dess att man sitter i planet och det är inga som helst problem att flyga, oavsett var i världen man flyger. Det är en fråga om attityd och bemötande!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar