Ännu ett tungt besked har kommit idag för de som är anställda inom fordonsindustrin och det är att GM har beslutat sig för en ordnad nedläggning av SAAB.
Det är tungt för de anställda men även för alla de underleverantörer som finns för den svenska fordonsindustrin. Frågan är då vad som hade varit alternativet?
Om inte en av världens ledande biltillverkare med ett mycket spritt återförsäljarnätverk i världen kunde få SAAB på fötter, vem skulle kunna lyckas med det?
I vänsterpartiets och Seppo Laines värld så skulle kanske staten kunna tillverka bilar - men för vem i såfall? Varje svensk får en gratis SAAB varje år? Vad skulle det kosta?
Det här är en konsekvens av en strukturomvandling som inte går att påverka. Jag har varit ganska ofta i USA det senaste året och det är bara att konstatera att det är fler KIA på vägarna än vad det är SAAB och vill inte kunden köpa en bil så kan man inte sälja den. Titta dig omkring även i vårt län nästa gång du står i en bilkö. Hur många SAAB ser du jämfört med andra bilmärken, och kanske den viktigaste frågan; vilken bil kör du själv?
Liksom alla andra strukturomvandlingar så kommer nu den teknik och kunskap som finns i Sverige att tas tillvara i andra branscher och nya spännande företag kommer att växa fram men det är också viktigt att de nationella politikerna ger näringslivet rätt förutsättningar. Här har regeringen gjort mycket bra men det finns också mycket kvar att göra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar