Sidor

onsdag 30 december 2009

Ärliga reapriser på Siba mfl.

Ekonomisidan E24 skriver om att SIBA höjde sina priser före rean med 40% för att sedan ha mellandagsrea. SIBA bestrider att det har gått till så utan att man har ärliga priser. Klicka på rubriken så kommer du till artikeln där du kan se vad personal, kunder och SIBA säger.

Jag tror att de flesta ser på reorna hos de stora kedjorna som mig, med att man har ett ordinariepris som nästan ingen köper för, utan att det är konstant rea i den branschen. Det intressanta för mig som kund är inte vilket ordinariepriset är, utan vilket faktiskt pris som man betalar netto. Det gäller att vara uppmärksam som kund och även när man jämför priser så måste vara noggrann med att jämföra alla olika modeller som finns. Om priset är för lågt för att vara sant - då är det något som är fel för det finns nästan aldrig några gratisluncher.

En bekant till mig driver en färgbutik och personen berättade att det är mycket vanligt att det kommer kunder till butiken och frågar vilken rabatt man får på färgen medan den relevanta frågan borde vara: Vad ska jag betala för färgen per liter...

Att företag fuskar med priser och erbjudanden straffar sig alltid eftersom vi konsumenter har en förmåga att se vilka företag som har en ärlig prissättning och väljer att handla där vi uppfattar butiken som ärlig.

K-Rauta brukar exempelvis ha spabad till en mycket hög rabatt då och då och även med deras rabatt så är det rabatterade priset dyrare än hos andra butiker som har ordinariepriser på andra spabad med mer omfattande funktioner.

Inga kommentarer: