Pressmeddelande; Trots
väderkaos och blixthalka i Sverige under veckan så planerar inte ansvarigt statsråd
för översyn av lag som inte fungerar som det var tänkt!
I Sverige har vi en lagstiftning om dubbdäck med datum
som sannolikt är anpassade efter Stockholms klimatzon (läs partikelhalter på Hornsgatan)
. Man ska enligt lag ha vinterdäck till den 31 mars för att sedan ha bytt till
sommardäck senast den 15 april. Sverige är ett avlångt land med olika
klimatförutsättningar i de olika landsändarna. Att endast ha ett datum som ska
gälla i hela landet blir ett för trubbigt verktyg, då det i mitten av april kan
råda vinter uppe i Norrland. Det visar inte minst det trafikkaos som uppstod i
Gävleborg och stora delar av Sverige under veckan.
Lars Beckman har ställt en skriftlig fråga till
infrastrukturministern om hon är beredd att göra en översyn av lagen med
anledning av det datum som finns inte fungerar som det var tänkt. Dels beroende
på att bilister byter till sommardäck för tidigt och dels för att belastningen
på Sveriges däckverkstäder blir för stor under kort tid.
- Jag tycker att en översyn av lagstiftningen vore på sin
plats och att vi skulle kunna titta på Norges modell för dubbdäcksbyte. Där har
man förlängt dubbdäckstillståndet två veckor i de nordligaste länen säger Lars Beckman
(M) i en kommentar till ministerns besked.
- Att ministern inte är beredd till en översyn av
lagstiftning som går helt emot riksdagens nollvision för noll döda i trafiken
är inte acceptabelt. En översyn kan ju visa om lagen fungerar som den var tänkt,
och om den inte gör det, vilka åtgärder man ska vidta för att få en fungerande
lag avslutar Lars Beckman.
Lars Beckman (M)
Riksdagsledamot Gävleborg
070 361 36 96
Ministerns svar i sin helhet bifogas:
Svar på fråga 2016/17:1246 av Lars Beckman (M) Datum för
däckbyte
Lars Beckman har frågat mig om jag är beredd att vidta en
översyn av lagstiftningen och datumet rörande vinterdäcksbyte.
Enligt trafikförordningen (1998:1276) ska personbil klass
I, personbil klass II med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil och lätt
buss samt släpvagn som dras av sådant fordon,
vid färd på väg vara försedd med vinterdäck eller likvärdig utrustning den
1 december– 31 mars när vinterväglag råder.
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om
användning av däck m.m. avsedda för bilar och släpvagnar som dras av bilar
(TSFS 2009:19) innebär att dubbade däck får användas den 1 oktober – 15 april och
även längre än så när det råder vinterväglag eller sådant kan befaras och detta
motiverar att dubbade däck används.
Det är av största vikt att rätt däck används vid
vinterväglag. Det senaste halvåret visar att det kan ske snabba omslag i
väderleken. Det har varit kraftiga snöfall i Stockholm i början av november,
halt väglag i delar av landet under påsken och en klass tvåvarning för snö i
nordvästra Svealand och sydligaste Norrland i slutet av april. Trafiksäkerhet
är en prioriterad fråga för regeringen. I september 2016 antogs en nystart för
Nollvisionen – ett intensifierat arbete för trafiksäkerhet i Sverige. Redan i dag får dock dubbdäck användas när
vinterväglag befaras. Just nu planeras
ingen översyn av däckbestämmelserna men jag följer utvecklingen noga.
Stockholm den 25 april 2017
Anna Johansson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar