Idag firar vi att tågen äntligen rullar på den kustnära järnvägen i norra
Sverige. Ådalsbanan är en 18 mils lång järnväg som knyter ihop Botniabanan och
Ostkustbanan till en sammanhängande bana mellan Stockholm – Umeå. Den
efterlängtade upprustningen av banan skapar förutsättningar för utveckling och
framtidstro hos näringsliv och medborgare. Fler arbetstillfällen, bättre miljö,
god kompetensförsörjning och ett växande Norrland är några av de förväntningar
som den nya järnvägen byggt upp och som vi tror på.
För nå de verkligt stora resultaten för Sverige och Norrland behövs dock
ytterligare ett antal steg i utvecklingen.
Södra delen av Ådalsbanan, sträckan Sundsvall – Härnösand, har rustats upp för ökade trafikvolymer men är fortfarande 13 km längre än motsvarande vägsträcka. Kurvor och krokar gör att tågen måste hålla låg hastighet, vilket innebär längre restider med tåg än med bil och buss.
Ådalsbanan beräknas kunna ta emot förväntande 50-60 tåg per dygn från
Botniabanan, men hur de tågen ska ta sig vidare söderut är fortfarande en olöst
fråga då ett av Sveriges längsta och mest trafikerade enkelspår behöver
passeras.
På Ostkustbanan mellan Sundsvall – Stockholm passerar idag 70 tåg per dygn
med både resenärer och svenska råvaror och produkter till ett värde av fler
hundra miljarder per år. Järnvägen är nu fullbelagd och trafiken kan inte utökas
utan investeringar i dubbelspår. Trafikverket tvingas redan idag säga nej till
ytterligare tåg i trafik. Tio mötesstationer finns i nuvarande plan för
infrastruktur 2010 -2021. Mötesstationerna kommer att bidra till en stabilare
trafiksituation och öppnar upp för ytterligare några fler tåg per dygn, men
påverkar inte restiderna positivt. En tågresa som 1996 tog 3 timmar på sträckan
tar idag 3 timmar och 40 minuter.
Den kustnära järnvägen genom Norrland utgör en primär del i den Botniska
korridoren som är basen i ett transnationellt gods- och transportstråk genom
Finland, Sverige och vidare ut till Europa.
I dag utvinns malm för 20 miljarder kronor per år som vidareförädlas till
ett värde av 550 miljarder i det svenska industrisystemet. Skogsindustrins
produktionsvärde uppgår till cirka 220 miljarder per år. De tunga råvarubaserade
transporterna står för hela 75 procent av godstransporterna i Sverige.
Trafikverkets prognoser visar att efterfrågan på godstransporter kommer att
fortsätta öka kraftigt i framtiden. Den svenska infrastrukturens
kvalitetsbrister måste åtgärdas för att möta upp denna positiva
utveckling.
Att svenska varor kommer fram i tid till kunder ute i Europa är helt
avgörande för vår industri och det är på deras exportintäkter som en stor del av
vårt välstånd vilar. Den tunga vintern 2010 kom hot om att flytta produktionen
och företagen utomlands, närmare marknaderna. Sverige har inte råd med att inte
investera i bättre infrastruktur och därmed riskera att det händer.
Endast en investering i Nya Ostkustbanan - ett nytt dubbelspår hela vägen
mellan Gävle och Härnösand kan svara på marknadens efterfrågan av
järnvägstransporter. Dubbelspåret halverar restiderna och kan ta emot fyra
gånger så mycket trafik som ett enkelspår.
I jämförelse med transporter på väg, kan Nya Ostkustbanan avlasta gods från
E4:an med motsvarande 1500 långtradare per dygn.
Det är därför av största vikt att Nya ostkustbanan inkluderas i den
kommande infrastrukturpropositionen. Vi föreslår också att Trafikverket omgående
satsar på att färdigställa nödvändiga planeringsinsatser.
Idag klipper vi bandet för Ådalsbanan samtidigt som vi ser fram emot att
regering och riksdag fullföljer sitt jobb med att bygga hela Sverige och
investerar i Nya Ostkustbanan. 2025 står vi redo att klippa band igen, men för
att det ska bli verklighet måste vi agera nu!
Lena Asplund (M), riksdagsledamot Västernorrland
Susanne Eberstein (S), riksdagsledamot Västernorrland
Christina Höj Larsen (V), riksdagsledamot Västernorrland
Christina Karlsson (S), riksdagsledamot Västernorrland
Emil Källström (C), riksdagsledamot Västernorrland
Eva Lohman (M), riksdagsledamot Västernorrland
Ingemar Nilsson (S), riksdagsledamot Västernorrland
Jasenko Omanovic (S), riksdagsledamot Västernorrland
Eva Sonidsson (S), riksdagsledamot Västernorrland
Ulla Andersson (V), riksdagsledamot Gävleborg
Hans Backman (FP), riksdagsledamot Gävleborg
Lars Beckman (M), riksdagsledamot Gävleborg
Bodil Ceballos (MP), riksdagsledamot Gävleborg
Margareta Kjellin (M), riksdagsledamot Gävleborg
Åsa Lindestam (S), riksdagsledamot Gävleborg
Elin Lundgren (S), riksdagsledamot Gävleborg
Raimo Pärssinen (S), riksdagsledmot Gävleborg
Per Svedberg (S), riksdagsledamot Gävleborg
Tomas Tobé (M), riksdagsledamot Gävleborg
Anders W Jonsson (C), riksdagsledamot Gävleborg
Bo Källstrand, Landshövding Västernorrlands län
Barbro Holmberg, Landshövding Gävleborgs län
Sven-Åke Thoresen (S), Regionstyrelsen Gävleborgs ordförande
Sverker Ågren (KD), ordf. regionala nämnden Landstinget
Västernorrland
Elvy Söderström, ordf Intresseföreningen Norrtåg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar