Sidor

onsdag 4 juli 2012

Hans Backman beskriver väl konsekvenserna av oppositionens samarbete som riskerar att stoppa hemspråksundervisningen i Gävle i en debattartikel i AB idag.

Hans Backman folkpartiets riksdagsledamot har en läsvärd debattartikel idag i Arbetarbladet där han beskriver konsekvenserna av oppositionens samlade agerande som nu riskerar att stoppa hemspråksundervisningen för utrikesfödda i Gävle.

Det är en praktisk konsekvens av att s v och mp liksom sd har röstat tillsammans i Sveriges Riksdag.

Hans skriver:

Riksdagen beslutade nyligen, mycket överraskande, att även modersmålslärare ska omfattas av kravet på lärarlegitimation. Denna kategori har, tillsammans med yrkeslärare, tidigare undantagits av praktiska skäl. Det finns helt enkelt så få redan idag att ett sådant krav fullständigt skulle rycka undan mattan för elever som behöver undervisning i sitt modersmål för att klara av kunskapskraven i skolan. Om beslutet verkställs skulle det slå sönder och förstöra hela den svenska modersmålsundervisningen

--

Det här är djupt bekymmersamt och står i kontrast till vad s sa före valet,att man aldrig aldrig aldrig skulle ge sd inflytande. Det här har jag kommenterat på bloggen och nu försöker s flytta fokus från sitt agerande där man faktiskt har gett sd inflytande trots att man sa motsatsen före valet. Elin Lundgren och Raimo Pärssinen (som sitter i Arbetarbladets intressenters styrelse) har tydligen kontaktat Arbetarbladet eftersom en journalist ringde mig nyss och ställde frågor om mitt blogginlägg där jag konstaterar att Elin Lundgren och Raimo Pärssinen tillsammans med övriga s riksdagsledamöter sa en sak före valet och nu agerar annorlunda efter valet. En praktisk konsekvens av detta står alltså att finna i dagens Arbetarbladet på debattsidan 3 där Hans Backman beskriver väl vad som nu riskerar att hända för Gävles utrikesfödda som riskerar att bli utan modersmålsundervisning.

Jag tycker samma sak i dag som före valet - att vi ska i varje fråga isolera sd från inflytande.




Inga kommentarer: