Sidor

måndag 19 december 2011

Debattör som delar min och Ulf Bergs kritik mot dubbfria däck.

I GD skriver Andreas Larsson om partiklars storlek och han delar därmed min och Ulf Bergs kritik mot dubbdäcksförbudet, som enligt Riksdagens Utredningstjänst, inte har några mätbara positiva hälsoeffekter.

Jag delar Andreas åsikt i frågan.När det gäller elbilar så är det något mer komplicerat eftersom många elbilar inte har så hög säkerhet med dagens teknik. Tidigare, jag vet inte hur det är idag, så vägrade räddningstjänsten att åka fram till en elbil som brinner på grund av explosionsrisken men så snart tekniken är utvecklad vad gäller batteriförmågan så blir säkert elbilen ett realistiskt alternativ.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har en poäng, vill dock påpeka att det inte var jag som valde rubriken utan det var GD.

Sen borde jag kanske ha skrivit elhybrider, Prius klarar ju eldrift och är ett säkrare alternativ än dagens elbilar.

Mvh
Andreas Larsson

Anonym sa...

Jo en sak till, det är ju viktigt att tänka på att dålig stadsluft pga vägtrafiken orsakar större negativa hälsoeffekter än trafikolyckorna. Därför är det bästa att ha ett samhälle där transportbehoven är låga. Det finns inget självändamål med att transportera saker men tyvärr har vårt samhälle byggts upp kring bilen och därför kommer det ta sin tid innan vi minskat transportbehoven.

Många blandar tyvärr ihop tillgänglighet och rörlighet. Tillgänglighet är det viktiga för medborgarna, inte rörlighet. Det senare minskar till och med tillgängligheten (Hållbart resande i praktiken, SKL/Trafikverket).

Mvh
Andreas Larsson