Sidor

måndag 18 april 2011

Socialdemokraterna vill skylla misslyckande i Gävle på alliansregeringen. Jag förstår det men Gävleborna är klokare än så.

Socialdemokraterna har styrt Gävle sedan rösträtten infördes och Gävle toppar alla nationella rankinglistor från fel håll. Vi har samma nationella lagstiftning i hela Sverige så om det går bra eller dåligt i en kommun så är det alltså kommunledningen som är ansvarig och ingen annan. Nu försöker socialdemokraterna skylla kommunledningens misslyckande i Gävle på alliansregeringen i en artikel i Arbetarbladet men det kan knappast vara alliansregeringens fel att företagen inte tycker att företagsklimatet i Gävle är tillräckligt bra. Eller var det alliansregeringens fel att Ericsson la ner sin fabrik i Gävle? Det har inte ens Carina Blank påstått. (än).

Lokal utveckling handlar till stor del om vad kommuner kan påverka själv och uppenbarligen är det något som är fel i Gävle eftersom försörjningstödet har ökat i kommunen. Det är viktigt att komma ihåg att totalt sett har utanförskapet i länet minskat med 8 000 personer sedan 2006 enligt Riksdagens utredningstjänst och hela den rapporten finns på min moderata hemsida under rubriken RUT rapporter. Den skickade jag för övrigt till Anna Norling när hon var alllmänreporter men hon tyckte inte att det var värt att skriva om men med tanke på hur hon idag skriver som ledarskribent på samma tidning så förstår jag att det inte var en nyhet som passade tidningens läsare... Men för dig som är intresserad finns den alltså tillgänglig på min moderata hemsida som du når via klick här till höger.

Inga kommentarer: