Sidor

måndag 18 april 2011

Debattartikel i dagens Expressen!

Den här debattartikeln av mig och Carl-Oskar Bohlin finns publicerad i en kortare version i dagens Expressen.

Skona barnen för SR:s propaganda

Sveriges Radio bedriver just nu på många olika håll och kanter en mycket omfattande lobbykampanj för det egna intresset. Inte bara mot svenska folket i egna medier och inte enbart i en intensiv kampanj mot oss Riksdagsledamöter och andra beslutsfattare – utan man drar sig inte heller för att utnyttja barn och ungdomar i en osmaklig kampanj på nätet.
Man kan verkligen ifrågasätta varför den statliga public service kanalen utnyttjar små barn i en kampanj på nätet. På hemsidan www.fordig.se så uppmanar det statliga mediet unga i Sverige att vara med och tävla om 10 000 kronor. Tävlingen går ut på att unga ska beskriva varför det är bra med fri och oberoende radio och tv i Sverige.

Det statliga bolaget drar sig alltså inte ens för att utnyttja små barn i kampanjen. På ett av de uppladdade inläggen så är det lilla Emelie, Estelle och Céline som berättar om varför det är viktigt att betala Radio och Tv-avgiften. Det är närmast magstarkt att mycket små barn som, knappast ens är bekanta med begreppet kommersiell media, används av radiotjänst som slagträn mot andra medieaktörer. Hur kan ledningen för Sveriges Radio acceptera att barn utnyttjas i en kampanj för ett statligt media?

Bakgrunden till den omfattande kampanjen är att vi är många som nu tycker att det är dags för staten att sätta ner foten om framtidens mediepolitik. Det som var rätt 1925 behöver inte nödvändigtvis vara rätt närmare 100 år senare. Att vi ska ha en stark och självständig public service är alla stora partier överens om men i vilken form måste de politiska partierna kunna diskutera och debattera utan att anklagas för att inte vilja ha en offentligt driven radio och tv. Idag har vi ett omfattande informationsutbud via dator eller moderna mobiltelefoner i s.k. appar. Det betyder att vi som politiker har allt att vinna och inget att förlora genom att skapa konkurrens på lika villkor mellan olika medieföretag och mediaformer. Reklamskatten borde självklart avvecklas för tidningar liksom den märkliga konstruktionen med avgifter till staten för att sända radio. Under perioden 1993 – 2010 har den statliga radion tagit emot 35.9 miljarder i intäkter via politiska beslut medan den privata fria och från politiken oberoende radion betalt över 2 miljarder i statliga avgifter enligt en rapport från Riksdagens Utredningstjänst. Det är inte rimligt.

Särskilt inte eftersom den fria privata radion har fler lyssnare än den statliga upp till 50 år – trots att det såväl ekonomiskt som tekniskt är mycket ojämlika förutsättningar mellan det statliga bolaget och de privata medieföretagen. Vi tycker att det istället borde vara konkurrens på lika villkor.

I frågan om det egna sändningstillståndet är SR ett mycket starkt särintresse och uppenbarligen drar man sig inte för att verkligen utnyttja det förhållande att man har en stor räckvidd i Sverige genom att i de egna kanalerna göra egen reklam för sin uppfattning om framtidens public service. Att man därtill i kampanjfilmer utnyttjar små barn som inte kan vara medvetna om det tydliga politiska budskapet väcker anstöt hos oss. Propagandareklam av barn för barn hör inte hemma i ett modernt och demokratiskt land som Sverige. Vi trodde i vår enfald att detta var sådant man endast hört talas om som skräckexempel från andra länder, men det kan uppenbarligen ske även i Sverige när våra statliga mediebolag börjar oroa sig för framtida intäkter.

Detta är inte en önskvärd företeelse och vi hoppas att det här är ett olycksfall i arbetet som ledningen för de statliga mediebolagen inte är medveten om, och att när de nu görs uppmärksamma på det inträffade ställer saker till rätta.

Lars Beckman, Riksdagsledamot (M)

Carl-Oskar Bohlin, Riksdagsledamot (M)

Inga kommentarer: